Hvem skal vinde årets ForskerFight?

Torsdag den 4. november 2010 slår Folkeuniversitetet dørene op for årets ForskerFight. Det er en konkurrence i formidling, hvor ni forskere fra Aarhus Universitet sætter fokus på klar tale. De ni forskere, som deltager, får blot fire minutter til at fortælle, hvad de forsker i, og hvorfor det er vigtigt. Det er en stor udfordring at samle flere års forskning i få minutters foredrag. Men de ni deltagere repræsenterer hvert af universitetets ni hovedområder og stiller således op med hvert sit bagland i ryggen.

Årets ForskerFight afholdes på Kasernescenen på Institut for Æstetiske Fag, og tæppet går torsdag den 4. november kl. 19. I disse rammer vil der blive sat spotlight på deltagernes evner til at komme helt ud over scenekanten. I ForskerFighten er det vigtigt at nå helt ud til publikum med budskabet. Publikum afgør nemlig sammen med et kyndigt dommerpanel, hvem der skal vinde fighten.  Der vil blive givet karakterer, og dommerne vil komme med kommentarer undervejs – præcis som man kender det fra tv-programmer som X-faktor og Vild med dans. Deltagerne sendes dog ikke uforberedte ud i rampelyset. Udover den erfaring, som deltagerne har fra andre undervisningssituationer, så får deltagerne tilbudt coaching, så de er klar til show time - og så de måske også kan tage gode råd med sig til tilbage til undervisningslokalerne.

I netop disse uger kan man indstille forskere til fighten. Deltagerne dyster om titlen og om en præmie på 10.000 kr. Alle er velkomne til at foreslå deltagere til konkurrencen. Deltagerne skal være forskere eller forskerstuderende på Aarhus Universitet. Man kan indstille en kollega, en underviser eller sig selv til ForskerFighten. Skriv lidt om forskeren, du indstiller til ForskerFighten, og skriv om, hvorfor du indstiller forskeren. Send dit forslag til Folkeuniversitetet i Århus til mailadressen ML@fuaarhus.dk senest torsdag den 17. juni.

Læs mere om ForskerFight 2010 på Folkeuniversitetes hjemmeside.