God stemmeprocent

Universitetsvalget er endnu ikke afsluttet, men Valgsekretariatet kan allerede nu fortælle om en flot stemmeprocent.

Årets universitetsvalg er i fuld gang, og det ser ud til, at valgdeltagelsen bliver bedre end sidste år. Hos Valgsekretariatet tikker der hver time nye opdateringer ind for stemmeprocenten.

Klokken 14.00 onsdag var stemmeprocenten allerede oppe på 15,2. Sidste år var deltagelsen ved valgets afslutning (kun) på 15,06 procent.

AC-fuldmægtig Sofus Ryge Petersen fra Valgsekretariatet er forsigtigt optimistisk, men forventer et godt valg.

– Jeg tror, at stemmeprocenten sniger sig op på 16-18 procent i år, og det synes jeg, er godt, siger Sofus Ryge Petersen.

God fokus på valg

Den høje stemmeprocent er særlig flot, fordi der i år er færre kampvalg, end der plejer at være. Derudover er det primært studerende, der stemmer, fordi der er fredsvalg de steder, hvor de ansatte har mulighed for at stemme.

Valgsekretariatet har dog et bud på den positive udvikling i forhold til sidste års valgdeltagelse:

– Der har været god fokus på valget i år, både i universitetsavisen UNIvers og på nettet. Desuden er der to valgforbund, som stiller op til bestyrelsesvalget, som har gjort et særligt godt stykke arbejde i år, siger Sofus Ryge Petersen.