HR skal være ambitiøst

Den menneskelige ressource er universitetets væsentligste ressource, og derfor skal både den enkelte medarbejders potentiale og hele organisationen bringes optimalt i spil. Det kræver bl.a. en massiv satsning på lederudvikling.

Vicedirektør for HR, Louise Gade, står i spidsen for en ambitiøs HR-indsats på Aarhus Universitet. Den overordnede strategi er at udvikle Aarhus Universitet til et topuniversitet, som skal bidrage til national og global velfærd gennem fremragende forskning og uddannelse – og det mål stiller store krav til de ca. 11.000 medarbejdere.
– Det er altafgørende for at nå dette mål, at Aarhus Universitets produktionsapparat til enhver tid er toptrimmet. Og universitetets produktionsapparat – dét er den menneskelige ressource, sigervicedirektør for HR, Louise Gade.

Professionaliseret ledelse

Hun understreger, at HR-strategien skal sikre, at der bliver investeret langsigtet og udviklingsorienteret i det afgørende aktiv, som medarbejderne er for et universitet. Konkret betyder det, at universitetet til enhver tid skal have de rigtige ledere og medarbejdere, og de til enhver tid skal være dedikerede, motiverede og have de rigtige kompetencer. Og sidst, men ikke mindst, skal HR-strategien sikre, at medarbejdere på alle niveauer gør de indsatser, der skal til, for at Aarhus Universitet samlet set kan realisere sine ambitioner.
– Det kræver blandt andet, at vi professionaliserer ledelsesgerningen på universitetet, siger Louise Gade, der har sat gang i en massiv satsning på ledelsesudvikling.

Obligatoriske lederudviklingsforløb

Som noget nyt skal alle ledere gennem et obligatorisk udviklingsforløb, som er særligt sammensat til Aarhus Universitets ledere. Louise Gade siger i den forbindelse, at ledelse på universitetet, hvor der er meget forskellige kulturer, ikke skal ensrettes.
– Ledelse skal være situationsbestemt og autentisk, men en væsentlig forudsætning for god ledelse i en stor organisation som Aarhus universitet er et fælles ledelsesgrundlag. Derfor skal vores ledere have et fælles ledelsesgrundlag og udstyres med ledelsesværktøjer, som gør dem i stand til at praktisere god ledelse indenfor personaleledelse, faglig ledelse, administrativ ledelse og strategisk ledelse, så alle medarbejdere bedst muligt bidrager til universitetets mål. God personaleledelse på alle niveauer kan bidrage med rigtig meget på Aarhus Universitet, hvor personligt talent har en meget stor betydning for vores forsknings- og uddannelsesmæssige resultater. Derfor skal vores ledere i særlig grad kunne motivere og inspirere – og sikre, at medarbejderne har de bedst tænkelige vilkår og rammer, så deres potentiale bliver spottet og udnyttet til fulde, siger Louise Gade.Der er tradition for en meget høj grad af selvledelse på universiteterne – også på Aarhus Universitet. Derfor er denne professionaliseringaf ledelse en stor udfordring.
– Professionaliseret ledelse er ikke en modsætning til selvledelse. Det er helt afgørende for motivationen og engagementet, at medarbejderne på universitetet har stor indflydelse på deres opgaver. Men der skal være et resultat af arbejdet, som bidrager til det samlede ønskede mål, og det skal lederen sikre. Det handler om, at medarbejderne har maksimale muligheder fagligt og trivselsmæssigt for at bruge arbejdstiden på deres kerneopgaver, siger Louise Gade.
I første omgang er det institutlederne, som skal på lederudvikling. Man har valgt at starte der, fordi institutlederne har en vigtig strategisk betydning både nedad og opad i organisationen.

Værdibaseret personalepolitik

Et andet afgørende skridt i HR-indsatsen er den værdibaserede personalepolitik. Fra at have haft en primært regelbaseret personalepolitik går universitetet til at have en værdibaseret personalepolitik. Der arbejdes på et såkaldt KAMPUS-værdisæt for personalepolitikken. Kampus er et akronym for ordene: kompetence, anerkendelse, motivation, professionalisme, udvikling og samarbejde.
– Det er vigtige værdier for, hvordan vi skal behandle hinanden kollegialt på arbejdspladsen, hvis trivslen skal blive endnu bedre, og universitetet i endnu højere grad skal udnytte medarbejdernes styrker. Det nytter ikke med en ret til frugtordninger, hvis ikke de kollegiale relationer på en arbejdsplads er båret af anerkendelse og samarbejde – derfor er de værdimæssige forventninger vigtige at få på plads. Aarhus Universitet skal være en moderne og attraktiv arbejdsplads, og der er ingen tvivl om, at anerkendelse og synlig ledelse skal være meget væsentlige punkter i vores personalepolitik, siger Louise Gade.

Historien er taget fra Aarhus Universitets profilbrochure 2010/11.

Læs mere om profilbrochuren
Se profilbrochuren som pdf