Masser af succes

Aarhus Universitetsforlag kan se tilbage på 25 år, som ikke mindst har budt på omfattende formidling af forskningen.

– Vi soler os i succes.

Den ubeskedne konstatering faldt, da Aarhus Universitetsforlag den 4. september fejrede sine første 25 år, og formanden for forlagets bestyrelse, docent Ole Høiris, så tilbage på forlagets udvikling.

Og succes har der været masser af. Ikke mindst når det gælder formidling af forskningen.

Optimal akse

– Vi har en optimal akse mellem forlaget og Folkeuniversitetet, som udbyder mange forelæsningsrækker med afsæt i bøger her fra forlaget, og verdens-serien er gået over al forventning, sagde formanden med henvisning til de fire værker, der er udgivet om henholdsvis renæssancens, oplysningens, romantikkens og modernitetens verden med bidrag fra forskere fra alle universitetets fakulteter.

I jubelåret er det også lykkedes at skaffe penge til endnu et værk om Middelalderens verden, og næste år regner forlaget med at udgive Antikkens verden.

Ud på gymnasierne

I de seneste år har forlagets Univers-serie været afsæt for øget kontakt mellem forskning og gymnasiet. Med støtte fra tipsmidlerne blev Ulrik Uggerhøjs bog Den relative virkelighed om tid for et par år siden sendt ud til alle elever på afsluttende år på gymnasiernes matematiske linje og HTX-uddanelsen. Siden lykkedes det at skaffe penge til at sende Peter K.A. Jensens Den genetiske arv om mennesket til alle 3.g.ere. Og flere bøger er på vej til gymnasierne.

Der er penge til kvalitet

Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen slog i sin lykønskning til forlaget fast, at forlagets udgivelser godt må koste penge, hvis bare de rammer deres målgruppe.

– Det drejer sig ikke om at skrive og udgive mere, men om at det er kvalitet, der kommer fra forlaget og om bøger, der rammer målgruppen, sagde AU-rektoren. Han mente ikke, det ville være formålstjenligt, at forlaget får en underskudsgaranti fra universitetet.

– Vi vil hellere støtte forfatterne, og synes vi har fundet en løsning med publiceringsnævnet under Aarhus Universitets Forskningsfond, der afgør, hvad der er værdigt til udgivelse, sagde Lauritz B. Holm-Nielsen og slog fast, at der vil være penge til forlagets aktiviteter, hvis ellers tingene er i orden.

Læs om universitetsforlagets historie