Rektor præsenterer fremtidens universitet

I en stopfyldt aula foran 450 ansatte og studerende præsenterede rektor Lauritz B. Holm-Nielsen oplægget til den største reform i Aarhus Universitets historie.

Fire nye hovedområder, 200 millioner til et større strategisk ledelsesrum, og en proces, der fortsætter i efteråret.

Det var en del af det oplæg til fremtidens Aarhus Universitet, som rektor Lauritz B. Holm- Nielsen præsenterede den 17. juni for universitetets ansatte og studerende i sin sommertale.

Et af de punkter, der har været imødeset med stor spænding er præcist hvad de fire nye hovedområder skal hedde.

Rektor forklarede, at universitetet fremover skal have et Aarhus Faculty of Arts, et Aarhus Faculty of Science and Technology, et Aarhus Faculty of Health Sciences og en Aarhus School of Business and Social Sciences – på dansk henholdsvis Kulturvidenskab, Naturvidenskab og Teknologi, Sundhedsvidenskab samt Erhverv og Samfundsvidenskab

– De engelske betegnelser er de officielle, mens de danske muligvis vil blive brugt i daglig tale, sagde Lauritz B. Holm-Nielsen.

Dekanopslag kommer ud nu
Rektor forklarede, at de nye hovedområder skal ledes af fire dekaner, som samtidig får ansvaret for hver deres deres del af universitetets strategi. Arbejdet med at ansætte dekaner til de fire nye hovedområder vil gå i gang med det samme.

­– Jobopslagene bliver sat i en række danske og internationale medier og fagblade i løbet af næste uge. Jeg har haft grundige individuelle samtaler med alle de nuværende dekaner, så jeg mener, at vi har haft en god og ordentlig proces. Men det er jo ikke nogen hemmelighed, at vi har et højt aldersgennemsnit i ledelsen på Aarhus Universitet. Så derfor er der også behov for, at vi tænker et gennerationsskifte ind i denne proces, lød det fra rektor.

Håber på aktiv deltagelse
Lauritz B. Holm-Nielsen forklarede, at arbejdet med forandringsprocessen vil fortsætte hen over efteråret, og at formålet i sidste ende er at positionere universitetet bedre til fremtiden.

– Er vi ikke gode i dag, kan man spørge. Jo det er vi, men hvis vi alle sammen tænker os om, så kan vi godt komme på ting i vores hverdag på universitetet, som kunne organiseres lidt bedre. Og det er det forsøg, bestyrelsen i dag har nikket til. Vi agter at fortsætte med at holde processen så åben som muligt, og jeg beder til, at I vil deltage aktivt i det arbejde, der kommer i løbet af efteråret.Tak for Jeres store indsats og tålmodighed indtil nu – bliv endelig ved med det, sagde rektor til slut med et glimt i øjet, mens han ønskede alle en rigtig god sommer.

Billeder fra Aulaen

Se et slideshow med billeder fra sommertalen