Valgdeltagelsen slår alle rekorder

Stemmeprocenten for årets universitetsvalg er nu talt op. Hele 21,4 procent har afgivet deres stemme.

Af Katrine Ankersen

Universitetsvalget er afsluttet og resultaterne offentliggøres fredag. Men allerede nu er stemmeprocenten for årets valg udregnet, og den ender på 21,4 procent. Det er hele 6,34 procentpoint højere end ved sidste års valg.

– Antallet af studerende, der har stemt, er over al forventning. En så høj stemmeprocent har vi ikke været oppe på længe, siger AC-fuldmægtig Sofus Ryge Petersen fra Valgsekretariatet.

Han mener, at den høje stemmeprocent især skyldes de to store valgforbund, der har stillet op til bestyrelsen.

– De har ført rigtig gode valgkampagner, som har skabt fokus på valget. Det er en positiv udvikling, at de studerende er så meget i spil, siger Sofus Ryge Petersen.