Vejledning ift. fredede bygninger og arealer

Der skal søges om tilladelse fra Slots- og Kulturstyrelsen til alle ændringer på de i fredningsforslaget indstillede bygninger og arealer. Efter aftale med Slots- og Kulturstyrelsen er visse typer vedligeholdelsesarbejder på fredede bygninger og arealer undtaget ansøgningspligten jf. denne liste.

1. Kontakt AU Bygninger for at aftale processen for ansøgning til Slots- og Kulturstyrelsen.
  2. Ansøgningen skal opfylde Slots- og Kulturstyrelsens faglige retningslinjer for, hvad materialet skal indeholde. AU Bygninger kan bidrage med baggrundsmateriale og viden om oprindelige forhold efter nærmere aftale.
  3. Ansøgningsbeskrivelse og nødvendige bilag udarbejdes og samles i samarbejde med og godkendes af projektets projektleder.
  4. AU Bygninger indsender den internt godkendte ansøgning til Slots- og Kulturstyrelsen. Sagsbehandlingen ved Slots- og Kulturstyrelsen varer maksimalt 12 uger, når styrelsen vurderer sagen fuldt oplyst.
  5. AU Bygninger formidler kontakten til Slots- og Kulturstyrelsen i ansøgningsperioden med tæt kontakt til projektets projektleder.
  6. Den skriftlige tilladelse fra Slots- og Kulturstyrelsen skal være modtaget inden projektet igangsættes.

Ved større byggesager eller projekter med mange parter kan der indgås en projektspecifik aftale ift. håndtering af ansøgninger og dialog med Slots- og Kulturstyrelsen.

Alle myndighedsdokumenter arkiveres løbende i workzone.

Har du spørgsmål...

Har du spørgsmål i forbindelse med et projekt, der er omfattet af fredning, er du velkommen til at kontakte AU Bygninger

Indstillede arealer og bygninger

Se fredningsindstillingerne for de arealer og bygninger, der har universitetet som lejer:

Den centrale del af Universitetsparken

Matrikler, der er omfattet af fredning:

Universitetsparken: 59f Aarhus Markjorder, 1546a, 1546o, 2196 Aarhus Bygrunde, 7000bs og del af 7000ag (vejarealer).

Link til fredningsindstillingen generelt ift. Aarhus Universitet, fremlagt for Det Særlige Bygningssyn den 21. september 2023: "01. Oplæg, Den centrale park"

Den første institutbygning

Bygninger i bygningskompleks 1330, der er omfattet af fredning:

Bygningerne 1340, 1341, 1342 og den sydlige del af bygning 1343.

Link til fredningsindstillingen for kompleksets fredede bygninger, fremlagt for Det Særlige Bygningssyn den 21. september 2023: "02.Oplæg, Den første Institutbygning_EX"

Hovedbygningen

Alle bygninger i bygningskompleks 1410 er omfattet af fredning:

Bygningerne 1410, 1411,  1412, 1413, 1414 og 1415.

Link til fredningsindstillingen for kompleksets fredede bygninger, fremlagt for Det Særlige Bygningssyn den 21. september 2023: "05. Oplæg Hovedbygningen_EX"

Institut for Matematik

Bygninger i bygningskompleks 1530, der er omfattet af fredning:

Bygningerne 1530, 1532 og 1534.

Link til fredningsindstillingen for kompleksets fredede bygninger, fremlagt for Det Særlige Bygningssyn den 21. september 2023: "10. Oplæg, Matematik_EX"

Tandlægeskolen

Bygninger i bygningskompleks 1610, der er omfattet af fredning:

Bygning 1613.

Link til fredningsindstillingen for kompleksets fredede bygning, fremlagt for Det Særlige Bygningssyn den 21. september 2023: "09. Oplæg, Stakladen mv_EX"

Stakladekomplekset

Bygninger i bygningskompleks 1420, der er omfattet af fredning:

Bygningerne 1420, 1422, 1423 og 1430.

Link til fredningsindstillingen for kompleksets fredede bygninger, fremlagt for Det Særlige Bygningssyn den 9. juni 2022: "09. Oplæg, Stakladen mv_EX"

Kollegiekontoret

Omfattet af fredning:

Bygning 1310.

Link til fredningsindstillingen for bygningen, fremlagt for Det Særlige Bygningssyn den 21. september 2023: "06. Oplæg, Kollegium 7_EX"