5 skarpe til Skipper

Han er uddannet geolog, men er i dag den eneste på Aarhus Universitet med titlen ”Skipper”. Mød Torben Vang, der til dagligt sørger for, at forskningsskibet RV Aurora står skarpt – og hvis studietid trak ud, fordi han af ren interesse også snuppede forelæsninger i andre fag - fx når professor Johannes Sløk holdt brandoplæg på Teologi. Og så fik han i 2019 en hædersmedalje for sin rolle i søgningen på den myrdede journalist Kim Wall.

Skipper Torben Vang sammen med bl.a. Kronprins Frederik
I 2019 overrakte Hans Kongelige Højhed Kronprins Frederik oceanograf og kaptajn Torben Vang prisen fra Anders Lassen Fonden for den særegne indsats under efterforskningen af mordet på journalisten Kim Wall. Vang leverede bl.a. en afgørende brik på basis af sit mangeårige arbejde inden for havstrømning og havbundsmorfologi. Her ses Vang sammen med chefen for Frømandskorpset, kommandørkaptajn Jens B. Bach (til venstre), der indstillede ham til hæderen, og naturligvis Kronprinsen. Foto: Anders Lassen Fonden.
Skipper Torben Vang på ekskursion i 1984.
Ekskursion til Slemmestad i Norge 1984. Byen, der ligger i Røyken kommune i Viken fylke i det sydlige Norge, er et yndet udflugtsmål for geologer, da byen var centreret omkring Norges største kalkstensbrud. Torben Vang ses i midten med den stribede trøje. Tina Thyregod sidder nederst til højre, og Lars C. Lund-Hansen står i bagerste række til venstre for Torben. Privatfoto af lektor Ole Bjørnskov Nielsen.

Hvad er dit bedste minde fra din studietid?

Feltekskursionerne. Det var her, man kom tæt på underviserne og lærte deres passion at kende. Jeg husker engang på Møns Klint, hvor underviseren gik og fortalte om klinten – sådan lidt på autopilot. Pludselig fik han øje på en sjælden snudebille, og så var det det, der samlede holdet – altså den passion for naturen. Det er den samme passion, vi oplever, når vi har unge studerende på besøg på Aurora.

Hvem var din yndlingsunderviser?

Jeg kan ikke nævne én specifik. Der var mange. Der var den inspirerende Holger Lykke-Andersen,  lektor mag. scient i geologi (bl.a. med på Galathea 3, red.) Og så var der Christian ”nifinger” (Chr. Christiansen, red.). Han var en meget morsom og varm mand. Jens Thyge Møller kunne være en frygtindgydende professor, men var samtidig også meget passioneret omkring naturvidenskab. En passion, der smittede.

Hvilket råd ville du ønske, du havde fået, da du startede i dit første job?

Et råd, jeg fik af den kloge professor Peter Grønkjær, var at ”man fortryder aldrig et nej.” Så måske skulle jeg nogen gange have været bedre til at sige nej.

Ser du fortsat nogen fra din studietid?

Ork ja – jeg har kontakt med en del af mine studiekammerater – bl.a. et par af dem på billedet. Tina Thyregod og hendes mand Erik Pedersen (Ikke på billedet), samt Lars Chresten-Lund Larsen, der er på Bioscience, så ham ser jeg ofte.

Hvad er du optaget af lige nu?

Nu er jeg blevet 63, og jeg er begyndt at tænke på, hvad det er, jeg afleverer til universitetet. Altså, jeg har været med på 3 ud af de 4 forskningsskibe, der har været i AU-regi. Og jeg vil gerne aflevere en besætning – og ikke mindst en kultur, der gør, at der er kontinuerlig drift, en nagelfast kvalitet og en høj faglighed. Og så måske planlægge det næste forskningsskib.