Nu åbner Aarhus Universitets whistleblowerordning

Fra 17. december kan medarbejdere og samarbejdspartnere anmelde ulovligheder, chikane eller alvorlige forhold til AU’s nyoprettede whistleblowerordning. Et advokatfirma tager imod indberetningerne, som sagsbehandles i nyoprettet enhed på universitetet.

Som andre statslige organisationer får Aarhus Universitet en whistleblowerordning, der skal gøre det let at indberette mistanke eller viden om ulovligheder, grov chikane eller andre alvorlige forhold. Det er muligt at være anonym i sin indberetning, som i første omgang går til et advokatfirma, der afklarer om indberetningen er inden for rammerne af whistleblowerordningen. Herefter bliver indberetningen behandlet i AU’s nye whistleblowerenhed.

Whistleblowerordningen er indført på AU som følge af et EU-direktiv, og det er en funktion, som stabschef, Kristian Thorn, hilser velkommen.

”En medarbejder eller samarbejdspartnere med tilknytning til AU skal kunne indberette ulovligheder eller alvorlige forhold, uden at bekymre sig for sin ansættelse eller frygte repressalier. En whistleblowerordning kan være et nyttigt redskab for at sikre, at der følges op på problemer på en måde, som er tryg for alle involverede”, siger Kristian Thorn.

De studerende er ikke omfattet

Ordningen gælder for ansatte, nuværende som tidligere, samarbejdspartnere, leverandører og personer, som eksempelvis har arbejdet frivilligt eller haft tillidsposter på AU.

De studerende på universitetet er til gengæld ikke favnet af ordningen. Loven giver ikke mulighed for at sikre deres anonymitet og fortrolighed om indberetningen. Studerende, som har studiejob eller arbejdet frivilligt på AU, er dog omfattet i kraft af deres ansættelse.

”En whistleblower skal kunne regne med, at indberetningen ikke bliver offentlig, og som loven er nu, kan vi ikke kan garantere de studerende på samme måde, som vi kan for ansatte. Vi har derfor igangsat et eftersyn af de eksisterende tilbud til studerende, som oplever kritisable forhold”, siger Kristian Thorn.

Blæs i fløjten ved grove forhold

Der er ikke fastsat præcise kriterier for de sager, som kan give anledning til en indberetning. Men det skal være alvorlige forhold, som har fundet sted eller med stor sandsynlighed vil ske. Det kan eksempelvis være: Brud på tavshedspligt, misbrug af økonomiske midler, tyveri, grov chikane eller grove eller gentagne overtrædelser af forvaltningsretlige principper. På hjemmesiden er det udspecificeret, hvad ’ulovlige forhold’ dækker over.

Advokatfirmaet Plesner er udvalgt til at tage imod anmeldelser fra whistleblowere. Plesner vurderer, om anmeldelserne hører under whistleblowerordningen og formidler dem herefter til sagsbehandling i en ny whistleblowerenhed, som er bemandet med jurister fra Universitetsledelsens stab, repræsentanter fra fakulteterne og AU HR. Enheden er underlagt særlig fortrolighed om de indberetninger, der falder ind under whistleblowerordningen. Sager, som berører forhold i Universitetsledelsens Stab eller Rektoratet, sender Plesner af habilitetshensyn direkte til AU HR, som så behandler sagen.

Kristian Thorn mener, at det naturligt at indføre en whistleblowerordning på universiteterne, som det er sket andre steder i staten.

”Vi er en åben organisation, som virker i kraft af vores troværdighed. Det er helt afgørende, at omverdenen kan have tillid til vores arbejde”, siger Kristian Thorn.

hjemmesiden kan du læse mere om baggrunden for ordningen, hvem der kan anmelde, hvordan du er sikret anonymitet, og hvad der sker med din sag, når du har indberettet. Det er også her, du konkret laver en indberetning. Ordningen træder i kraft pr. 17. december 2021.

Kontakt:

AC-fuldmægtig Bente Skou Paulsen