AU Connect: Ny pulje skal styrke forskeres samarbejde med private og offentlige virksomheder

Aarhus Universitet styrker sit fokus på samarbejde med private og offentlige virksomheder ved for første gang at afsætte midler til forskere, der ønsker at udbygge eksisterende samarbejder eller udforske nye samarbejdsmuligheder med virksomheder.

Midlerne i puljen kommer fra innovationsbevillingen fra Forskningsreserven, der også støtter entreprenante forskere på Aarhus Universitet gennem legatet AU Launch.

Samarbejdsmidlerne, der har fået navnet AU Connect, skal komme de forskere på AU til gode, der samarbejder med virksomheder eller ønsker at indgå i samarbejder, der kan styrke deres innovative forskning. Erhvervschef Kirsten Jensen, AU, er glad for, at der nu også uddeles midler til forskeres samarbejde med private og offentlige virksomheder:

”Vi synes i Erhvervsudvalget, at det er helt naturligt, at midler fra Forskningsreservens innovationsbevilling skal komme innovative forskere til gode så bredt som muligt. Samarbejde og innovation er kernen i AU’s erhvervssatsning, og innovation skabes i høj grad også, når universitets forskere indgår i små eller store virksomhedssamarbejder. Og samarbejder man ikke allerede, kan man nu søge AU Connect-midler til at teste samarbejdsmuligheder af. Jeg håber, at mange forskere vil gøre brug af muligheden.”

Midlerne kan både bruges til at afsøge mulighed for nye samarbejder med virksomheder, afprøve nye samarbejdsmetoder, videreudvikle etablerede samarbejder eller arbejde som interim forsker i en virksomhed.

Eksempler på aktiviteter kan være at

• afprøve idé til et produkt eller en service i samarbejde med en virksomhed
  • afprøve videreudvikling af en teknologi eller service i en virksomhed
  • samarbejde med offentlig virksomhed om udarbejdelse af eksempelvis analyser.

De projekter, der søges midler til, skal være afsluttet senest ved udgangen af 2025. I første omgang lægges der særlig vægt på ansøgninger, hvor forskeren samarbejder med en SMV, men det er ikke begrænset hertil.

Forskere på AU kan søge om op til kr. 150.000, og der er første ansøgningsfrist 1. november. Næste ansøgningsfrist er 28. marts 2025.

Læs mere og find ansøgningsskema her