AU Connect

Søg midler til samarbejde med private eller offentlige virksomheder

Søg AU Connect-midler til at styrke udvikling og innovation gennem samarbejde mellem forskere og virksomheder.

Aarhus Universitet har oprettet en særlig pulje til at støtte forskere på universitetet, der ønsker at udbygge eller udvikle konkrete samarbejder med private og offentlige virksomheder.

Midlerne udloddes i pujler og i to ansøgningsrunder, 1. november i efteråret 2024 og 28. marts i foråret 2025.

Der er afsat kr. 1,5 millioner fra innovationsbevillingen fra Forskningsreserven til programmet for 2024-25.

Hvem kan søge:

• Ansatte i videnskabelige stillinger på Aarhus Universitet, inkl. ph.d.-studerende.

Hvor mange midler kan man søge om:

• Der kan søges om dækning af relevante omkostninger til maks. kr. 150.000.
  • Projektperioden kan variere, men projekterne skal afsluttes inden udgangen af 2025.

Hvad kan man søge om midler til:

Midlerne kan bruges til at afsøge mulighed for nye samarbejder med virksomheder, afprøve nye samarbejdsmetoder, videreudvikle etablerede samarbejder eller arbejde som interim forsker i en virksomhed.

Eksempler på aktiviteter kan være:

• at afprøve idé til et produkt eller en service i samarbejde med en virksomhed
  • at afprøve videreudvikling af en teknologi eller service i en virksomhed
  • at samarbejde med offentlig virksomhed om udarbejdelse af eks. analyser

Ansøgning og dokumentation

Ansøgningen indeholder både projektbeskrivelse og budget og skal være underskrevet af ansøgers personaleleder og godkendt af institutleder.

Dokumentation og dækning af omkostninger:

• De ansøgte omkostninger dokumenteres med et budget
  • Pengene kan dække helt eller delvist frikøb fra undervisning/rådgivning
  • Midlerne overføres som rammebevilling ved projektstart til ansøgers ansættelsessted (institut).
  • Senest en måned efter projektets afslutning skal der fremsendes regnskab med dokumentation for alle omkostninger til Erhverv og Innovation. Ubrugte midler skal tilbagebetales.
  • Ved formaliserede samarbejder, er det er et krav, at samarbejdet reguleres af en samarbejdsaftale
  • Find ansøgningsskema her

Behandling af ansøgninger

Ansøgninger behandles efter hver ansøgningsrunde (1.november 2024 og 28. marts 2025) i dialog med et panel bestående af

• En til to repræsentanter fra offentlig/privat virksomhed, som har erfaring med samarbejde med AU
  • Prodekan Anne Marie Pahuus, AU's Erhvervsudvalg
  • Erhvervschef Kirsten Jensen, Erhverv og Innovation

Panelet sekretariatbetjenes af Erhverv og Innovation.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til Bettina Dencker Hansen, Erhverv og Innovation.

Vurdering af ansøgninger

Ansøgningerne vurderes ved pointgivning på baggrund af ansøgningsskema. Der vil blive lagt vægt på både projektets kvalitet og ansøgers profil:

• Samarbejdsprojektets videnskabelige og nyhedsskabende værdi samt mulige impact.
  • Ansøger(ere)s forudsætninger (kvalifikationer og erfaring) for gennemførelsen af det foreslåede samarbejdsprojekt (f.eks. innovationskompetencer, erfaring med særlige teorier og metoder m.v.)
  • I første omgang vil specielt samarbejde med små og mellemstore virksomheder (SMV’er) blive prioriteret.

Det tilstræbes, at ansøgere får besked senest 4 uger efter ansøgningsfristen.

Eventuelle afviste ansøgere modtager et begrundet afslag.