Danmark indgår ny aftale med forlaget Wiley

På vegne af de danske universiteter har Det Kgl. Bibliotek forhandlet en aftale med forlaget Wiley, som giver forskere øjeblikkelig og gratis læseadgang til forskningspublikationer, som er publiceret i Wiley.

Det Kgl. Bibliotek har på vegne af Danske Universiteter forhandlet en ny aftale med forlaget Wiley. Foto: Roar Lava Paaske/AU Foto

Artiklen er baseret på en pressemeddelelse fra Danske Universiteter

Der skal være øjeblikkelig og gratis adgang til danske forskningspublikationer – også kaldet Open Access - lige så snart de er publiceret, og universiteterne vil ikke acceptere prisstigninger på læseadgang til andre landes forskningspublikationer.

Det var udgangspunktet, da Det Kgl. Bibliotek, på vegne af de danske universiteter, indledte forhandlinger med forlaget Wiley i efteråret 2021. Kravet lå i forlængelse af sidste års forhandlinger med forlagsgiganten Elsevier og skulle leve op til Danske Universiteters ambitioner om at styrke formidling og adgang til universiteternes forskning, så det kommer hele samfundet til gavn.

Nu, efter en intensiv forhandlingsproces, er der indgået en aftale for en 4-årig periode – en aftale, der omtales som ”særdeles tilfredsstillende” i en pressemeddelelse fra Danske Universiteter. Med aftalen sikres umiddelbar Open Access til forlagsversionen af danske publiceringer hos Wiley, og der sikres læseadgang til en uændret portefølje.

En stor del af den samlede globale forskning ligger stadig låst bag kommercielle betalingsmure, hvor de videnskabelige forlag både tjener på publicering og læseadgang. Sidste år opnåede man at gøre op med denne forretningsmodel igennem aftalen med Elsevier. Med aftalen med Wiley er universiteterne kommet endnu et stort skridt videre i indsatsen for større åbenhed i forskningen.

Læs mere om aftalen med Wiley – bl.a. hvordan du som forsker kan publicere