Din guide til GAI: 7 anvisninger du bør kende

Medarbejdere og ledere får nu en rettesnor for brug af generativ kunstig intelligens (GAI) på AU. Hvis du følger de 7 anvisninger, er du godt rustet til at begå dig i landskabet af GAI-værktøjer med fokus på sikkerhed, databeskyttelse og kildekritik.

AI har med hastige skridt gjort sit indtog i arbejdslivet, og det gør det fx muligt at danne billeder som dette. Foto: Digital illustration: Nikolai Lander, AU Design

Mange medarbejdere har for længst taget generative AI-værktøjer (GAI) i brug i deres daglige arbejde, andre har snuset til det, og andre igen har stadig til gode at gå på opdagelse i værktøjskassen med kunstig intelligens. Uanset hvad har den hastigt stigende interesse for de mange forskellige værktøjer affødt efterspørgsel på fælles rammer for brugen af GAI på AU.

De 7 trin til god brug af GAI

1. Brug ikke GAI til fortrolige eller følsomme data
  2. Husk, at du selv har ansvaret for det indhold, du bruger eller videresender
  3. Deklarér brugen af GAI, så andre kender din metode
  4. Vær kritisk over for GAI som kilde – den kan tage fejl
  5. Vær opmærksom på bias i GAI-genereret indhold – den reproducerer ofte skævheder
  6. Brug kun GAI, når du ikke kan bruge almindelige søgemaskiner – det er bedre for klimaet
  7. Koordinér indkøb af GAI-værktøjer med AU IT og Økonomi – af hensyn til økonomi og sikkerhed

Se anvisningerne i uddybet form på medarbejdere.au.dk/gai.

Nu er universitetet klar med 7 anvisninger i en version 1.0. De guider dig til, hvad du som medarbejder og leder skal være opmærksom på, når du kaster dig selv eller andre ud i at undersøge, hvordan GAI-værktøjerne kan bidrage til opgaveløsningen. Anvisningerne har fokus på at balancere nysgerrighed med omtanke for risici, forklarer vicedirektør for IT Peter Bruun Nielsen:

”Medarbejdere på AU bør ikke anvende GAI til fortrolig eller følsom data, ligesom man altid skal kvalitetssikre det GAI-genererede indhold og i øvrigt ikke bruge værktøjerne til opgaver, som almindelige søgemaskiner kan klare lige så godt på et markant lavere energiforbrug,” siger Peter Bruun Nielsen og understreger, at anvisningerne ikke er en udtømmende facitliste.

”Anvisningerne udstikker en ramme, som skal suppleres af sund fornuft og kritisk sans. For GAI-teknologier udvikler sig hurtigt og transformerer arbejdsprocesser på en måde, vi endnu ikke forstår til fulde, og derfor skal vi heller ikke anskue GAI, som noget vi implementerer – det er noget, vi løbende skal udforske og arbejde med,” siger han.

De 7 GAI-anvisninger er godkendt i Administrationsledelsen og retter sig alene mod brugen af de gængse generative AI-værktøjer i det daglige arbejde – og ikke i forskningssammenhæng. Her kan der være andre hensyn at tage i anvendelsen af AI.

Ny følgegruppe skal understøtte videre udvikling

De 7 GAI-anvisninger bredes nu ud i organisationen og danner udgangspunkt for løbende dialoger i lokale ledelsesfora og enheder på tværs af AU. Administrationsledelsen vil som det næste nedsætte en arbejdsgruppe og en følgegruppe, som skal arbejde med en kontinuerlig udvikling af rammer, regler og anvisninger, der løbende afstemmes med udviklingen i GAI-værktøjer.

Nye regler om brug af GAI til eksamen

Brugen af GAI er også relevant i forbindelse med undervisning og eksamen. Her er AU klar med nye regler og anbefalinger for brug af GAI til eksamen, som vil gælde fra efterårssemestret. De vil blive meldt ud til undervisere og studerende i løbet af august.

Alle medarbejdere har adgang til Copilot

Som medarbejder har du adgang til basisversionen af Microsoft Copilot (Microsofts GAI-chatværktøj). Du har adgang via dit AU-login i Microsoft Edge-browseren eller via copilot.microsoft.com.

​​​​​​​De data, du indtaster/uploader i Microsoft Copilot, vil ikke blive gemt og bruges ikke til at træne den bagvedliggende model. Du skal dog hverken bruge Copilot eller andre GAI-værktøjer til fortrolige eller følsomme data.

Administrationsledelsen vil senere på året på baggrund af en risikovurdering komme med konkrete anbefalinger til brugen af forskellige GAI-værktøjer på AU.