Guide til god brug af generativ AI

Her finder du 7 anvisninger, der guider dig til, hvad du skal være opmærksom på, når du bruger generativ AI (GAI) i dit arbejde.

Anvisningerne er vejledende og udvikles løbende.

Definition af GAI

Generativ artificial intelligence (GAI) er værktøjer, der udnytter meget store datamængder sammen med maskinlæringsteknikker til at producere indhold (tekst, billede, lyd, video eller andet) baseret på såkaldte prompts (spørgsmål eller kommandoer) fra brugerne.

1. Brug ikke GAI til fortrolige eller følsomme data

Når du bruger GAI-værktøjer, er det vigtigt at være opmærksom på datasikkerhed og GDPR.

Det betyder, at du ikke må bruge GAI til forretningshemmeligheder, fortrolig eller følsom data eller ophavsretsligt beskyttet materiale.

Du må derimod gerne bruge GAI til data, der klassificeres som ”offentlig” eller ”intern”.

2. Husk, at du selv har ansvaret for det indhold, du bruger eller videresender

Når du bruger GAI til at generere en tekst eller et billede, er det dit ansvar at kvalitetssikre og verificere indholdet.

Du bør altid sikre dig, at GAI-genereret indhold er korrekt, før du bruger eller videresender det.

3. Deklarér brugen af GAI, så andre kender din metode

Åbenhed og transparens om brugen af GAI er væsentlig for at opretholde vores interessenters tillid til AU.

Det skal deklareres tydeligt, når GAI bruges i automatiserede vejledninger og spørgsmål/svar-robotter, så modtageren ved, at det er GAI, der svarer uden forudgående kvalitetskontrol. Alle GAI-genererede svar skal ledsages af en disclaimer, som fortæller, at svaret er autogenereret og derfor kan være behæftet med fejl.

Du bør generelt vurdere, om det er relevant at deklarere, når du fx har brugt GAI til at generere en tekst, et billede, en video el. lign.

4. Vær kritisk over for GAI som kilde – den kan tage fejl

De store sprogmodeller generer indhold baseret på alle tilgængelige data uden at bedømme eller verificere graden af rigtighed eller angive konkrete kilder. GAI er derfor ikke en kilde, som man kan citere eller tillægge sandhedsværdi. GAI laver fejl, og GAI kan finde på at opdigte kilder eller fakta, der ikke er korrekte blot for at give dig et svar.

Du bør derfor altid tjekke de udsagn og kilder, som du får fra GAI-værktøjerne – ligesom du ikke bør bruge GAI som et opslagsværk eller en søgemaskine.

5. Vær opmærksom på bias i GAI-genereret indhold – den reproducerer ofte skævheder

GAI-genereret materiale kan ubevidst forstærke eksisterende bias og uligheder, da den vælger de mest sandsynlige udfald og dermed følger flertalsopfattelser af tilgængelige data, fx i spørgsmål angående køn, race eller andre demografiske forhold.

Du bør derfor altid aktivt vurdere GAI-produceret indhold og sikre dig, at det ikke reproducerer skævheder.

6. Brug kun GAI, når du ikke kan bruge almindelige søgemaskiner – det er bedre for klimaet

GAI-værktøjer har et markant højere energiforbrug end andre online søgeværktøjer og apps.

Brug kun GAI-værktøjer, når du ikke kan bruge mere energieffektive værktøjer som fx almindelige søgemaskiner til at finde svar eller at løse en opgave.

7. Koordinér indkøb af GAI-værktøjer med AU IT og Økonomi – af hensyn til økonomi og sikkerhed

Udover adgang til alle gratis GAI-værktøjer, har alle studerende og medarbejdere adgang til den basisversion af Microsoft Copilot, som svarer til den gratis udgave af ChatGPT.

Der er ikke truffet en overordnet beslutning om, hvorvidt AU skal have fælles retningslinjer for valg af GAI-værktøjer og i givet hvilke. Hvis du har et særligt behov for et konkret værktøj lokalt, kan du drøfte mulighederne med din nærmeste leder.

Indkøb af systemer og licenser er en opgave, som den enkelte afdeling/enhed løser i samarbejde med AU IT og AU Økonomi, så indkøbene er forsvarlige både ud fra en økonomisk, bæredygtig og teknisk vurdering.

Sådan er AU’s tilgang til GAI

• AU skal følge med udviklingen inden for GAI-teknologier med blik for GAI’s potentiale til at forbedre kvaliteten af opgaveløsning og effektivisere arbejdsprocesser.

• AU skal samtidig agere ansvarligt og gennemsigtigt – og nysgerrighed over for mulighederne med GAI skal gå hånd i hånd med omtanke for risici og kritisk sans.

• GAI-teknologier udvikler sig hurtigt og transformerer arbejdsprocesser på en måde, universitetet endnu ikke forstår til fulde. Derfor anskues GAI ikke, som noget, der implementeres på AU, men noget medarbejdere og ledere skal udvikle sig med.

Organisering

De 7 anvisninger for brugen af GAI er udarbejdet af en arbejdsgruppe bestående af:

• Peter Bruun Nielsen, vicedirektør for AU IT
  • Trine Graae Lundorf, funktionschef for Events og Kommunikationsstøtte
  • Anne Bækby Johansen, administrationschef på Aarhus BSS
  • Jakob Rathlev, vicedirektør for AU Forskning

Anvisningerne er lavet med inspiration i de anvisninger, som er formuleret af RUC.

Organisering af det videre arbejde med GAI

Der skal (gen)udpeges en arbejdsgruppe, der får til opgave at formulere kommissoriet for en ny GAI-følgegruppe – inklusive forslag til deltagere – som skal drøftes og tiltrædes af Administrationsledelsen.

GAI-følgegruppens opgaver bliver bl.a. at sikre videndeling og erfaringsopsamling på tværs af organisationen med henblik på læring og løbende udvikling af kompetencer og med
henblik på at sikre, at de strukturelle rammer, herunder regler, vejledninger og anvisninger kan tilpasses efter behov.