Aarhus Universitet er nummer tre i Europa til at hente EU-forskningsmillioner

Forskning i drivhusgasser, planters modstandsdygtighed og genopretning af europæiske vådområder er blandt de 113 projekter fra Aarhus Universitet, som har fået støtte fra EU’s forsknings- og innovationsprogram Horizon Europe.

Forskere fra Aarhus Universitet har gode forskningsideer og er tilmed dygtige til at forklare dem i ansøgninger. Det viser de foreløbige opgørelser fra EU’s forsknings- og innovationsprogram Horizon Europa, som støtter projekter, der satser på internationalt samarbejde og tværfaglige løsninger. Indtil videre har Aarhus Universitet fået 65 mio. euro ud af et samlet budget på 96 mia. euro. Hjemtaget til de i alt 113 projektet har bragt AU ind på en tredjeplads blandt europæiske universiteter, kun overgået af de belgiske universiteter; KU Leuven og Universiteit Gent.

Opdatering 28.10: Beløbet, som AU har hjemtaget, er opjusteret i artiklen.

Læs om tre af projekterne her:

Nyt projekt vil fremskynde genopretning af vådområder i hele Europa

Formålet med Wet Horizons er at fremme beskyttelse og genopretning af europæiske vådområder og dermed at mindske klimaaftrykket samt øge biodiversiteten. Lektor Shubiao Wu fra Institut for Agroøkologi er leder af projektet, som har modtaget 5,6 mio. euro fra Horizon Europe-programmet.

Forbedring af tørkeresistens hos byg ved hjælp af mikrobiomer

I BarleyMicroBreed er målet at forbedre planters modstandsdygtighed over for tørke ved at udnytte samspillet mellem byg og dets rod-mikrobiom. Hvis mikrobiomet kan øge bygs tørkeresistens, er det en vej til en øget fødevaresikkerhed i fremtiden. Professor Mogens Nicolaisen, Institut for Agroøkologi, er leder af projektet, som har modtaget 8 mio. euro fra Horizon Europe-programmet.

”Forestil dig impact og tænk baglæns”

Lise Lotte Sørensen, seniorforsker og sektionsleder ved Institut for Miljøvidenskab, er én af de 16 koordinatorer fra Aarhus Universitet, som har fået en bevilling fra Horizon Europe. Opskriften på en succesfuld ansøgning er – ud over den gode idé - at fokusere på de langsigtede effekter.

Forskningsstøtteenheden har på denne hjemmeside samlet information om rammeprogrammet Horizon Europe.