Har du et foredrag til folket?

Som forsker har du nu mulighed for at tilmelde et foredrag til "Bestil en Forsker" – et initiativ under Forskningens Døgn, som giver alle i Danmark mulighed for gratis at få besøg af en forsker i uge 17.

Bestil en Forsker-ordningen havde i 2021 over 21.000 deltagere, 624 afholdte foredrag og 260 deltagende forskere. Foto: Bestil en Forsker

”Bestil en Forsker” er et initiativ under Forskningens Døgn, som finder sted fra 22. til 29. april 2022. Som forsker har du nu mulighed for at tilmelde dig med et foredrag og på den måde formidle din forskning til nye målgrupper i hele landet og styrke dialogen mellem forskere og samfund.

I praksis betyder det, at alle kan invitere dig som forsker til at komme og holde dit foredrag i den pågældende uge. Det kan være folkeskolelæreren, bibliotekaren eller en virksomhed, der finder dit foredrag særligt interessant.

Rekvirenterne stiller lokaler (eller online platform) til rådighed, og de sørger for, at der er minimum 20 tilhørere. Du aftaler selv detaljerne med rekvirenten, når kontakten er formidlet.

Tilmeldingen er åben frem til 10. februar.

Læs mere og tilmeld dig

Forskningens Døgn

Forskningens Døgn er en årligt tilbagevendende videnskabsfestival, der arrangeres af Uddannelses- og Forskningsministeriet. I 2022 åbner festivalen fredag den 22. april og kører en uge frem. Aarhus Universitet planlægger i år et fysisk arrangement i Stakladen torsdag den 28. april om eftermiddagen. Information om dette arrangement og invitation til forskerne følger.