Husk at registrere dine publikationer i Pure

2021 nærmer sig sin afslutning, og du skal derfor være opmærksom på deadlines og praktisk information omkring indberetning af universitetets publikationer i Pure.

Lørdag d. 15. januar 2022 er sidste frist for at indberette publikationer med udgivelsesår 2021. Det er også sidste frist for at gøre dine publikationer tilgængelige i Open Access.

Er du forsker eller administrativ medarbejder, som registrerer i Pure, er det vigtigt, at du inden den 15. januar 2022 tjekker følgende:

• Er alle dine publikationer registreret i Pure?
  • Er indtastningen af oplysninger for dine publikationer med udgivelsesår 2021 færdiggjort?
  • Har nogen af dine publikationer ændret udgivelsesstatus, siden du registrerede dem?
  • Er dine publikationer påført den rigtige kategori ('forskning', 'formidling', 'rådgivning' og 'undervisning')?
  • Er angivelsen af ”peer review” korrekt?
  • Er Open Access-status korrekt for relevante publikationer?

AU’s nøgletal, BFI-tal, og status i Open Access Indikatoren er baseret på validerede data i Pure. Disse tal danner grundlag for strategiske og økonomiske beslutninger. Derfor er det nødvendigt, at fristen overholdes. AU Pure kan ikke garantere, at publikationer, der indberettes efter fristens udløb, kan nå at blive valideret og talt med.

AU nøgletal

AU modtager i begyndelsen af marts en opgørelse over AU’s forskningsproduktion. Opgørelsen indeholder antallet af registrerede publikationer med udgivelsesår 2021 og indgår som en del af universitets årsrapport.

Skriv til pure@au.dk hvis du har spørgsmål.

Open Access

I begyndelsen af marts 2022 høstes publikationer med udgivelsesår 2020 til den danske Open Access indikator. Derfor skal du sørge for, at Open Acces status på dine publikationer fra 2020 er korrekt. Se også gerne på publikationer fra 2021, så du har alt opdateret. Upload det accepterede manuskript til Pure, hvis du har forlagets tilladelse til at parallelpublicere det. Er du i tvivl om, hvordan du skal forholde dig til Open Access, kan du kontakte din kontaktperson ved AU Library. Du kan læse mere om Open Access her.

Den Bibliometriske Forskningsindikator (BFI)

BFI-tallene benyttes til at fordele en del af de nye basisforskningsmidler til universiteterne. Rettidig indberetning af universitetets publikationer er derfor essentiel. I juni 2022 høstes publikationer med udgivelsesår 2021. Du kan læse mere om BFI på Styrelsen for Forskning og Uddannelses hjemmeside