IT-sårbarhed mod Apple – opdatér din iPhone og iPad nu

Bruger du iPhone eller andre Apple-produkter i arbejdssammenhæng, skal du straks opdatere til den nyeste softwareversion for at undgå sikkerhedsbrist. DKCERT og Center for Cybersikkerhed advarer alle universiteter om den aktuelle it-trussel.

DKCERT, som overvåger digitale trusler mod universiteterne i Danmark, har oplyst om en kritisk sårbarhed i Apples produkter, der kan udnyttes til at sprede malware til systemer og netværk. Derfor skal medarbejdere med iPhone og iPad øjeblikkelig opdatere til nyeste softwareversion iOS 15.3.1. Det vil forhindre forsøg udefra på at udnytte sårbarheden.

Truslen er alvorlig, og derfor bør alle Apple-brugere reagere med det samme, siger Thomas Kaaber, der er sikkerhedschef på Aarhus Universitet.

”Alle medarbejdere, som bruger iPhone eller iPad i arbejdsmæssig sammenhæng, bør straks installere den nyeste opdatering. Det er hurtigt gjort, og så minimerer vi risikoen for angreb”.

Sådan opdaterer du din iPhone eller iPad.

Truslen består i, at man risikerer at få installeret virus på sin telefon eller iPad, som kan ramme AU’s netværk. Thomas Kaaber understreger, at der endnu ikke er konstateret cyberangreb på AU’s systemer. Opfordringen til en omgående opdatering sker for at forebygge disse angreb.

DKCERT (Danish Computer Security Incident Response Team) overvåger sikkerheden på forskningsnettet og er en tjeneste fra DeiC (Danish e-Infrastructure Cooperation).