Jeg er optaget af forholdet mellem mennesker og mening

Fra cand.scient.pol. til præst. Svend Thorhauge, oprindeligt uddannet i statskundskab, er i gang med et sporskifte. Efter mange år med politik, kultur og uddannelse vendte han for få år siden tilbage til Aarhus Universitet for at tage den nystartede tillægsuddannelse i teologi med henblik på at blive præst. Aarhus Universitet har spillet en stor rolle i hans liv – og yndlingsundervisere er der mange af.

Svend Thorhauge, født 1971, har været højskoleforstander, kulturnatsleder og teaterproducent, men også leder af et talentakademi, en læreruddannelse og gennem en årrække landsformand for Radikale Venstre. Svend Thorhauge er cand.scient.pol, og har dertil næsten fire års studier på teologi i bagagen. Svend Thorhauge går lige nu på pastoralseminariet og håber at blive ordineret som præst først i det nye år. Foto: Lena Paaske
Statskundskab hold 1 fra 1998 i universitetsparken. Netop hjemvendt fra Nepal ses Svend Thorhauge nr. 2 fra venstre øverst

Hvad er dit bedste minde fra din studetid på statskundskab?
Vi var en lille håndfuld studerende, som oprettede et projektseminar, hvor vi fik lov til selv at definere pensum; så vi fordybede os i sociologen Niklas Luhmann og filosoffen Michel Foucault og læste et værk til hver uge. I det samarbejde fødtes tidsskriftet Distinktion – Journal of Social Theory, som nu har eksisteret i over 20 år, udgives af forlaget Taylor&Francis i London og har en international redaktion. Den pionerånd og selvtillid, men også fremtidstillid, var helt fantastisk.

Hvem var din yndlingsunderviser?
Det er et virkelig svært spørgsmål, for hold op hvor var der mange gode. Bjørn Lomborg, som jeg rasede imod klimapolitisk, men som var en fænomenal underviser i statistik. Lars Bo Kaspersen, som lærte os alle, at vi skulle ’punke’ systemet, altså universitetet, så vi fik mest ud af vores tid på uddannelsen og som kunne smile, så enhver i juridisk auditorium følte sig set. Jeg kommer heller ikke uden om Nils Mortensen, som havde så stor tillid til os som studerende, at han lagde lektortitel til vores første ansøgning om fondsstøtte til Distinktion, og Gorm Harste, som jeg netop har været til afskedsforelæsning med, og som altid havde tid til en snak om filosoffen Immanuel Kant.

Hvilket råd ville du ønske, du havde fået?
Jeg har ikke savnet råd fra universitetet. Jeg har gennem alle årene bevaret en stærk kontakt til Aarhus Universitet og mærker stadig en stor hjemlighed, når jeg kommer forbi Institut for Statskundskab. Jeg mener ikke, at universiteterne kan og skal være lige så arbejdsmarkedsforankrede som de såkaldte professionsuddannelser. Universitetet tilbyder akademiske uddannelser, og der vil altid skulle ske en af-akademisering og tilvænning til arbejdslivet efterfølgende. Det skal vi ikke være kede af, tværtimod er det forudsætning for uddannelser, som skaber fremtiden fremfor at reproducere fortiden. Men råd i det hele taget? Måske at jeg godt kunne slappe af og trække vejret lidt.

Ser du fortsat nogen fra din studietid?
Jeg ser stadig flere fra projektseminaret, blandt andet Lars Thorup Larsen, der er lektor og studieleder på Institut for Statskundskab, og Christian Borch, der er professor i sociologi på Københavns Universitet. Og Marie Østergaard Møller, som har startet sit eget analysefirma ProPublic og hendes mand Simon, som vi også læste sammen med. Og mange andre i det hele taget. Faktisk skal hele hold 1 fra 1998 mødes her til november for at fejre, at vi har 25 års jubilæum. Og så er der også alle dem fra teologi.

Hvad er du optaget af lige nu?
Jeg har altid været optaget af forholdet mellem mennesker og mening. Hvordan og hvorfor giver vi noget og ikke andet betydning. Derfor har jeg arbejdet med kultur, uddannelse og politik. Og nu er jeg blevet optaget på pastoralseminariet og er i praktik som præst. I det meste af min studietid havde jeg hvert semester mindst et enkelt fag på teologi for altid at have et andet perspektiv med også, og efter min kandidat har jeg fortsat studierne der, så jeg i alt har næsten fire års studier i teologi. Jeg var så heldig at have professor Bo Kristian Holm til dogmatik tilbage i sin tid, og han har holdt mig til bøgerne siden da. I 2021 blev det muligt at tage en tre-årig tillægsuddannelse med henblik på at blive præst, hvis man allerede havde en kandidatgrad. Så jeg har både har taget min grunduddannelse og min efteruddannelse på Aarhus Universitet.

Læs mere om Svend Thorhauge