Minister svingede spaden på Institut for Biomedicin

Fredag d. 5. september blev første spadestik taget til den nye forskningsbygning på Institut for Biomedicin, som snart vil begynde at tage form. Bygningsminister Rasmus Helveg Petersen, borgmester Jacob Bundsgaard og rektor Brian Bech Nielsen satte byggeriet godt i gang.

Fotos Jesper Rais, AU Kommunikation. Se flere billeder fra dagen

Plænen foran Steno Museet var kridtet op. De hvide kridtstreger markerede, hvor de fremtidige biomedicinske forskningsfaciliteter rejser sig. Projektet har været lang tid undervejs. Og den første fredag i september blev første spadestik så taget.

”Jeg vil gerne rose alle medarbejdere for at være gået aktivt ind i den her proces med planlægningen. Der har været mange lange møder om både små og store ting. Jeg ved også, at flere af jer har været på besøg andre steder i både indland og udland for at blive inspireret til, at vi får noget, som er lidt bedre end andre steder,” sagde sundhedsdekan Allan Flyvbjerg til de fremmødte gæster.

Både forskere, medarbejdere, samarbejdspartnere, fonde, arkitekter og andre interesserede var mødt op til den ventede dag. Bygningsminister Rasmus Helveg Petersen havde taget turen fra København til Aarhus, og borgmester Jacob Bundsgaard var ligeledes mødt op for at markere dagen.

”Det er et enormt spændende byggeri. At lægge sig her inde midt i noget af det allerhelligste vi har i dansk arkitektur, nemlig universitetsparken, sætter store forventninger til den arkitektoniske kvalitet, men også til, hvad bygningen skal kunne skabe,” lød det fra borgmesteren i hans tale.

”Man får næsten lyst til selv at gribe spaden, for det bliver svært at vente helt til 2016. Men jeg må hellere overlade det til de professionelle,” sagde Thomas G. Jensen, institutleder på Institut for Biomedicin.

Ny dyrestald og avancerede mikroskoper

Bygningen kommer til at bestå af to parallelle bygninger, som bliver opført på hjørnet af Vennelyst Boulevard og Høegh-Guldbergs Gade. I alt fire etager vil skyde op over jorden, og yderligere to etager vil være underjordiske. Her bliver der etableret en moderne dyrestald på 1700 m2. Dyrestalden kan inddeles i sektioner med forskellige renhedsgrader. Temperatur og fugtighed kan styres helt præcist, og der vil blive arbejdet med avancerede genetiske dyremodeller.

”Den nye dyrestald øger kvaliteten af forskningen. Den vil kunne bruges ikke bare af hele det sundhedsvidenskabelige fakultet, men også af forskere fra hele Aarhus Universitet,” siger Thomas G. Jensen, institutleder ved Institut for Biomedicin.

Byggeriet vil desuden rumme nye laboratorier, kontorer og fællesområder. Laboratorierne vil få meget avancerede mikroskoper, hvor man f.eks. kan undersøge, hvad der foregår i hjernen på dyr på molekylært niveau i tre dimensioner. Som en del af de nye faciliteter bliver der også bygget flere klasse 2 laboratorier, end instituttet råder over i dag.

Skou og Einarson nye navne i parken

Hvilke grupper af medarbejdere, der skal sidde i den nye bygning, er endnu ikke fastlagt, men i alt 300 medarbejdere kan se frem til at flytte ind i slutningen af 2016. Anatomi og Bartholin-bygningen skal efterfølgende renoveres og forventes færdige i 2018.

Det nye byggeri får navnet ”Skou-bygningen” efter professor emeritus Jens Christian Skou, som modtog nobelprisen i kemi i 1997. Siden 1954 har han været tilknyttet Institut for Biomedicin, og har, trods sine 95 år, også stadig kontor på instituttet. Han var også selv til stede, da første spadestik blev sat.

I forbindelse med renoveringen af anatomikomplekset skifter dette navn til Einarson-bygningen efter Lárus Einarson, som var den første professor på Anatomisk Institut. Batholin-bygningen beholder sit nuværende navn.