Ny beslutningsmodel til projekter skal sikre bedre brug af ressourcer
AU skal i forbindelse med de mangfoldige digitaliseringsinitiativer, der igangsættes, prioritere ressourcerne rigtigt, så de bruges på de projekter, der er til størst gavn for universitetet. Det skal en ny fælles beslutningsmodel for projekter i Enhedsadministrationen hjælpe ledelsen med.
Hvordan vælger ledelsen på AU, hvilke digitaliseringsprojekter, der skal gennemføres? Hvad kræves der af AU for at kunne gennemføre projekterne rigtigt? Hvordan styres overgangen fra projekt til daglig drift?
For bedst muligt at kunne svare på disse spørgsmål, har LEA (ledelseskredsen i Enhedsadministrationen) besluttet at indføre en fælles beslutningsmodel, for alle projekter i Enhedsadministrationen, der kan involvere AU IT. Det vil sige digitaliseringsprojekter, som på den ene eller anden måde har brug for IT for at kunne gennemføres, men hvor den ansvarlige projektleder langt fra altid sidder i AU IT.
Den fælles beslutningsmodel danner overordnet rammen for prioritering af projekter i Enhedsadministrationen, der involverer AU IT. Derudover indeholder modellen:
- information om statusrapportering og metodemæssige beslutninger.
- en fælles projektmodel og værktøjskasse med fælles skabeloner og tjeklister, som skal bruges af projektlederne.
Læs mere om prioritering af IT-projekter.
Hjælp til projektledere
AU IT har fået til opgave at sekretariatsbetjene LEA med udrulning og vedligeholdelse af beslutningsmodellen.
Projekter, der involverer AU IT, bliver løbende underlagt den fælles beslutningsmodel. Inden et enkelt projekt overgår til den nye fælles model, vil AU IT sikre, at den enkelte projektleder føler sig ordentlig klædt på til at arbejde med modellen. Desuden assisterer AU IT gerne undervejs i et projekt, hvis der opstår spørgsmål til beslutningsmodellen.
Fra uge 20 kan man finde mere information om den fælles beslutningsmodel og tilhørende fælles projektmodel på www.au.dk/projekter.
For mere information og svar på spørgsmål, skriv til portefolje.it@au.dk.