Nye retningslinjer skal værne forskning mod misbrug

Baggrundstjek af forskere og ph.d.-studerende fra såkaldte risiko-lande bliver ny rutine i ansættelsesproceduren på AU fra efteråret. Baggrundstjekket er et af de første af flere tiltag, som skal forhindre misbrug af forskning og pres til spionage.

Brian Vinter
Foto: Lars Kruse, AU Foto

Risikoen for, at fremmede stater stjæler data eller misbruger forskning, er højaktuel virkelighed. Det er baggrunden for, at Aarhus Universitet, på linje med landets øvrige universiteter, snart indfører nye tiltag, der skal beskytte forskning mod at blive misbrugt.

”Vi skal som universitet værne os imod, at ikke-ligesindede stater får indsigt i den forskning og rådgivning, som regeringen og Folketinget baserer vigtige beslutninger på. Universitetet er desværre en del af den nye geopolitiske virkelighed, hvor der er regimer, som ikke vil os det bedste”, siger Brian Vinter, prodekan ved Technical Sciences og forperson for den gruppe på AU, som arbejder med at implementere de nationale URIS-retningslinjer.

URIS står for Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde.

Tiltagene skal dels forhindre misbrug af universitetets forskning, dels beskytte mod uønsket opmærksomhed på forskere, der er i særlig risiko for at blive underlagt pres om spionage fra deres hjemlande.

Sådan administreres baggrundstjek

HR ved NAT/TECH varetager baggrundstjek for hele AU – typisk i samarbejde med den ansættende leder.

Den nærmeste leder på AU besvarer et skema med spørgsmål om bl.a. hvilken type forskning, den potentielle medarbejder skal beskæftige sig med.

Med udgangspunkt i skemaet laver HR en søgning på basis af åbne kilder.

Det er en institutleder, som i samråd med sin dekan på den baggrund vurderer den generelle sikkerhedsrisiko, og enten godkender eller afviser ansøgeren.

Læs mere om URIS på AU.

Baggrundstjek forebygger

Et af de første tiltag, som AU kommer til at indføre i år, er baggrundstjek før en eventuel ansættelse af forskere og ph.d.-studerende fra lande, som PET har udpeget som risiko-lande på forskningsområdet. Det er pt., Iran, Kina og Rusland. Tiltaget har kørt som pilotprojekt på Tech og Nat, og screeningværktøjet er et skema, som er udviklet i samarbejde med de øvrige danske universiteter.

Selvom ansættelsesproceduren nu får et ekstra lag af administration, viser erfaringerne fra pilotprojekter på AU, at det ikke er en voldsom ekstrabyrde.

””Vi kommer ikke udenom, at de nye retningslinjer giver konkrete opgaver og koster arbejdstimer. Men det er ikke en opgave, vi kan overlade til f.eks. PET eller en anden administrativ myndighed. Det kræver ekspertise at vurdere en potentiel medarbejders forsknings-cv, og den opgave skal vi tage på os, så vi kan sikre os fortsat adgang til mest mulig talent- og forskningsudvikling – også fra risikolande”, siger Brian Vinter og peger på, at det i praksis er få forskningsområder, som kræver særlig opmærksomhed – hovedsageligt dual use teknologi, hvor forskning kan anvendes til både militære og civile formål, og det vil være mest udtalt på Nat, Tech og Health – og forventeligt i mindre grad Arts og BSS.

”Når vi nu vil til at screene forskere fra risiko-lande, er det fordi, de ifølge PET har en højere risiko for at blive kontaktet og sat under pres fra deres hjemlande. Det lytter vi til. Men det er samtidig vigtigt at pointere, at vi ikke har grund til generelt at mistænke vores gode kolleger på baggrund af deres statsborgerskab – og det er et fælles ansvar at skabe en sund arbejdskultur”, siger Brian Vinter.

I løbet af efteråret 2024 udrulles retningslinjer, som beskriver konkrete procedurer for baggrundstjek ved ansættelse af medarbejdere og ph.d.-studerende fra risiko-lande. Derudover kommer der flere tiltag, bl.a. procedurer for, hvordan man håndterer gæster fra disse lande, ligesom rejsevejledning er på vej til forskere, der rejser ind i risiko-landene.

Følg med i udrulningsplanen her.

Prodekan Brian Vinter svarer på spørgsmål om URIS-retningslinjer på Aarhus Universitet:

Hvem afgør, hvornår et land er et ’risiko-land’ på i et forskningsperspektiv.

Det er PET, som udpeger risiko-lande. Pr. 1. juli er risiko-lande på forskningsområdet: Iran, Rusland og Kina.

Hvad risikerer Aarhus Universitet ved at samarbejde med forskere fra et risiko-land?

I langt de fleste tilfælde er der ingen risiko ved at samarbejde med forskere fra de lande, som PET har udpeget som risiko-lande. Det er ganske få områder, hvor vi skal være særligt opmærksomme på. Det er særligt ved dual-use områder - altså forskning, der har både militær og civil anvendelse.

Skal vi være mistænkelige over for udenlandske forskere, når de stiller – relevante – spørgsmål til forskning med dual use?

Nej. Vi skal ikke være betænkelig over for forskere, som stiller relevante spørgsmål. Vi laver tjek ved hoveddøren, ikke bagefter.

Find svar fra Brian Vinter på flere spørgsmål om URIS-retningslinjer på AU.