Sikkerhed i internationalt forsknings- og innovationssamarbejde (URIS)

Danmark er på en række områder førende i verden inden for forskning, innovation og teknologi. Det udgør et væsentligt indtægtsgrundlag for dansk økonomi og bidrager til at løse globale udfordringer, fx i forbindelse med grøn omstilling og sundhed.

Men det betyder også, at danske forskningsinstitutioner og virksomheder er et attraktivt mål for spionage og vi ved at efterretningstjenesterne i en række lande har dansk forskning som et prioriteret mål.

Kompleksiteten øges af, at universiteterne og forskerne i disse lande er blandt de mest attraktive samarbejdspartnere for dansk forskning og internationalt samarbejde er naturligvis fortsat en grundpille i forskning.

Udvalget om Retningslinjer for Internationalt forsknings- og innovationssamarbejde (URIS) har defineret nogle anbefalinger, som vi skal følge, for at beskytte vores forskning og resultater. Når danske universiteter arbejder med implementeringen af URIS-anbefalingerne er det vigtigt at sikre den rette balance, så forskere og universitet kan arbejde så åbent som muligt - og så sikkert som nødvendigt.


Pr. 1. november 2024 gælder retningslinjer om:

Udpegning af ”risikolande”

I arbejdet med URIS-retningslinjer, er der brug for et overblik over lande, hvor samarbejder skal indgås med særligt fokus på risikohåndtering. Landelisten skal bruges til relativt nemt at vurdere, om der er behov for særlig opmærksomhed.

Det er Politiets Efterretningstjeneste, PET, som udpeger de såkaldte risikolande. Nærmere bestemt lande nævnt i senest publicerede udgave af PETs publikation ”Vurderingen af spionagetruslen mod Danmark, Færøerne og Grønland”, i afsnittet om forskning. Pr. 1. november 2024 drejer det sig om Iran, Kina og Rusland, men listen vil selvsagt være dynamisk. De øvrige danske universiteter anvender som hovedregel også denne tilgang.

Når de tre stater udpeges eksplicit, er det på baggrund af PET’s efterretninger om, hvilke lande der især forsøger at skaffe sig ulovlig adgang til viden fra danske forskningsmiljøer.

Der er ikke forbud mod at samarbejde med forskere med statsborgerskab fra disse lande, men baggrundsscreeninger vil indgå i forbindelse med rekruttering, indskrivning af ph.d.-studerende og i modtagelsen af gæster. På sigt også i forbindelse med indgåelse af projektsamarbejder. Det sker bl.a. med afsæt i, at man som iransk, russisk eller kinesisk statsborger desværre er mere udsat for forsøg på påvirkning fra hjemlandets efterretningstjeneste i forhold til uretmæssig tilegnelse af forskningsresultater.

Læs mere i PET’s vurdering af spionagetrussel mod Danmark (link til PDF).

Kortlægning af ”kontrolleret” og ”kritisk” forskning på AU

URIS indsatsen fokuserer på alle aspekter af universiteternes internationale samarbejder. Et af de vigtige delaspekter fordrer, at kontrolleret og kritisk forskning skal beskyttes.

  • ”Kontrolleret forskning” dækker over dual-use eksportkontrol som beskrevet i EU’s forordning. Fokus er på ikke spredning af våben og udstyr, som kan misbruges. Eksportkontrolleret forskning er i den sammenhæng viden, som kan være med til at få udstyr til at komme inden for specifikationerne for kontrolleret udstyr. Grundforskning er undtaget eksportkontrolreglerne, og derfor vil der være få tilfælde på AU.
  • ”Kritisk forskning” dækker over banebrydende forskning på strategisk vigtige områder defineret af EU. EU har identificeret 10 teknologiområder, hvor der kan være begrænsninger på, hvem man kan samarbejde med, og hvordan viden spredes. På sigt ville Danmark og AU også kunne definere kritisk forskning. Men det er der ikke pt. planer om.

Retningslinjer som beskytter kontrolleret og kritisk forskningen vil være en bredere brug af baggrundsscreening af gæster, ph.d.-studerende og udenlandske forskere før disse kommer til AU. Samt regulering af adgangsforhold både fysisk og digitalt.

Lige nu er kortlægningen af kontrolleret forskning i gang på institutterne. Når EU kommer med klare definitioner af kritiske forskningsområder, vil en kortlægning også ske på dette område. Kortlægningerne foregår i et samarbejde mellem institutterne og AU Forskning, Forskningsdatakontoret.

På baggrund af informationskilder i EU afdækkes det med institutterne, hvilken forskning der bliver defineret som kritisk og kontrolleret. De relevante forskere inddrages i denne proces og rådgives om, hvad de skal være opmærksomme på fremover. Du vil altså blive kontaktet hvis kontrolleret og kritisk forskning, som defineret i URIS-sammenhæng, er relevante kategorier for din forskning. Forskningsdatakontoret har udviklet et spørgetræ, som hurtigt kan give forskerne en indikation på om man falder inden for definitionerne om "kritisk eller kontrolleret forskning”.

Retningslinjer for bibeskæftigelse

AU’s retningslinjer for bibeskæftigelse indeholder følgende krav relateret til URIS-retningslinjer:

  • At bibeskæftigelse med relation til risiko-lande altid indberettes senest 14 dage forud for bibeskæftigelsens påbegyndelse, og

  • At bibeskæftigelse, der ligger indenfor ”kritisk eller kontrolleret forskning” på Aarhus Universitet altid skal indberettes senest 14 dage forud for bibeskæftigelsens påbegyndelse.

De nævnte typer af bibeskæftigelse skal indberettes direkte til institutlederen. Vurderes bibeskæftigelsen herefter forenelig med ansættelsen på Aarhus Universitet, indberettes den i Pure på sædvanlig vis.

Onboarding af medarbejdere

Det er vigtigt, at nye medarbejdere ved at forskningssikkerhed og URIS-retningslinjerer en del af det at være ansat på AU. AU’s vejledninger om on-boarding er opdateret i forhold til URIS-retningslinjerne. Følgende skal særligt fremhæves:  

  • Vigtigheden af at tage kurset i ansvarlig forskningspraksis.
  • At nærmeste leder skal orienteres, hvis du oplever uønsket opmærksomhed eller pres fra fremmede efterretningstjenester. Hvis du ønsker at være anonym, kan orienteringen ske via  AU’s whistleblowerordning.
  • Opmærksomhed på, at nogle danske bevillingsgivere kan kræve baggrundsscreening i forbindelse med bevillinger.

Læs mere om onboarding på AU.​​​​​​​

Baggrundsscreening

Som led i implementeringen af URIS-retningslinjer på AU har Universitetsledelsen besluttet at indføre baggrundsscreeninger baseret på offentlige tilgængelige kilder som en del af vurderingen af alle rekrutteringer, potentielle ph.d.-studerende, gæster og i forbindelse med skifte af forskningsmiljø. Der skal foretages baggrundsscreening, hvis mindst ét af følgende to tilfælde gør sig gældende:

  1. Kandidat/ansøger har statsborgerskab i et risiko-land.
  2. Når kortlægningen af ”kontrolleret” og ”kritisk” forskning er færdig, vil der være udvidet anvendelse af baggrundsscreening på disse områder. Kontrolleret forskning forventes at være kortlagt omkring årsskiftet 2024/2025. Berørte forskningsmiljøer vil blive informeret herom derefter.

For yderligere information, se AU HRs information om baggrundsscreeninger.

  • Rekrutteringer og skifte af forskningsmiljø
    En baggrundsscreening skal være gennemført, før kandidaten kan inviteres til samtale og tilbydes ansættelse/besøg. Du vil automatisk blive notificeret, hvis der er kandidater, hvor baggrundsscreening er påkrævet. Baggrundsscreeningen indebærer, at ansættende leder udfylder et skema om bl.a. forskningsområdet, mens den administrative enhed Background Screening Office (BSO) udfører en søgning baseret på offentligt tilgængelige kilder. Institutleder skal i samråd med dekanen (eller heraf delegeret) vurdere sikkerhedsrisikoen og enten godkende eller afvise kandidaten. Læs mere om baggrundsscreening hos AU HR
  • Ph.d.
    The Graduate School adheres to the AU guidelines for international research and innovation. Please find more information here.
  • Gæsteforskere, gæsteph.d.-studerende m.fl. 
    I forbindelse med invitation af gæsteforskere og gæsteph.d.-studerende m.fl. fra risikolande skal der foretages et baggrundstjek inden personen kan inviteres til gæsteophold ved AU. Institutterne er ansvarlige for at identificere eventuelle gæster fra risikolande. Det er også instituttets ansvar at iværksætte baggrundstjek. Læs hvilke grupper er omfattet, om processen mv. på AU International Staff Offices hjemmeside (på engelsk).

Processen for baggrundsscreening er udarbejdet på baggrund af bl.a. erfaringer fra AAU, pilotprojekter om baggrundstjek på NAT og TECH samt rådgivning fra PET. Baggrundsscreeningerne er alene baseret på offentlige tilgængelige kilder.


Brian Vinter, forperson for URIS-implementeringsgruppen, svarer på spørgsmål om URIS-retningslinjer på AU

Hvem afgør, hvornår et land er et ’risiko-land’ på i et forskningsperspektiv?

Det er PET, som udpeger risiko-lande. Pr. 1. juli er risiko-lande på forskningsområdet: Iran, Rusland og Kina.

Hvad risikerer Aarhus Universitet ved at samarbejde med forskere fra et risiko-land?

I langt de fleste tilfælde er der ingen risiko ved at samarbejde med forskere fra de lande, som PET har udpeget som risiko-lande. Det er ganske få områder, hvor vi skal være særligt opmærksomme på. Det er særligt ved ’dual -use’- områder - altså forskning, der har både militær og civil anvendelse.

Hvorfor skal universitetet lave PET’s arbejde med at sikre forskning mod at blive misbrugt/stjålet?

Det skal vi heller ikke. Aarhus Universitet skal implementere URIS-retningslinjer, som skal beskytte forskere og forskning mod misbrug og uønsket opmærksomhed. Det er vores ansvarsområde. Baggrundstjek kan vi ikke udlicitere til PET, da det kræver universitetets ekspertise at vurdere en potentiel medarbejders forskningsfelt og ansøgning, men PET har givet input til hvordan baggrundstjek kan laves.

Hvorfor skal AU udmønte regeringens udenrigspolitik?

Vores fokus er på forskningens mulige risikable anvendelse og de personer, som risikerer at komme under pres.

Ifølge Universitetsloven skal forskningen være fri og grænseløs – hvordan harmonerer det med URIS-retningslinjer?

Forskningsfrihed betyder, at man som forsker frit kan vælge, hvad man vil forske i inden for sit forskningsfelt, frit kan vælge metode, og hvor man vil publicere. Hvem man deler sine rådata med, er reguleret under andre dele af Universitetsloven end definition af forskningsfrihed.

Hvem skal lave baggrundstjekket?

Flere skal bidrage, primært den ansættende leder i samarbejde med HR’s nye enhed. I kort form består det i, at HR’s enhed laver en søgning på basis af åbne kilder, og den ansættende leder besvarer et skema med spørgsmål om bl.a. hvilken type forskning, den potentielle medarbejder skal beskæftige sig med. Det er institutleder, som i samråd med dekan på den baggrund vurderer den generelle sikkerhedsrisiko og enten godkender eller afviser ansøgeren.

Hvem uddanner de personer, som skal lave baggrundstjek?

HR på administrationscenter NAT/TECH opretter en ny enhed, som bl.a. af PET er uddannet til at gennemføre screeninger.

Hvilke kilder bruger AU til at udføre et baggrundstjek – og er de pålidelige?

Kilderne er åbne og tilgængelige via internettet. Træningen går bl.a. ud på at kunne skelne mellem troværdige og ikke-troværdige kilder.

Findes der viden om, at baggrundstjek nytter?

Vi har ikke præcis viden om, hvor effektivt værktøjet er. I løbet af pilotperioden på Tech og Nat er der blevet sagt nej til ansættelser. Begrundelsen har været, at vi ikke kunne være hundrede procent sikre på at kunne beskytte personen mod et pres for at videregive fortrolig information.

Får forskere merarbejde som følge af URIS-retningslinjerne?

Ja, hvis de ønsker at ansætte en medarbejder, indskrive en ph.d.-studerende eller få en gæst fra et risiko-land, skal de bidrage til at belyse den potentielle medarbejders eller gæsts baggrund.

Er vores nuværende kolleger fra de såkaldte risiko-lande potentielle spioner?

Nej, vi har ingen grund til at tro, at vores medarbejdere fra Iran, Rusland eller Kina er potentielle spioner. Dette initiativ handler bl.a. også om at værne om vores medarbejdere fra de omtalte lande, så de ikke sættes under pres fra regimerne. Hvis de oplever uønsket opmærksomhed eller får en ubehagelig henvendelse fra deres hjemlandes efterretningstjenester, skal de altid kunne gå til deres ledelse. I princippet kan alle forskere med adgang til følsomme data blive sat under pres, også danske forskere. Når vi screener forskere fra risiko-lande, er det fordi, de ifølge PET har en højere risiko for at blive kontaktet.

Skal vi være mistænksomme over for udenlandske forskere, når de stiller – relevante – spørgsmål til forskning med 'dual use'?

Nej. Vi skal ikke være betænkelig over for forskere, som stiller relevante spørgsmål. Vi laver tjek ved hoveddøren.

Hvordan undgår vi at se skævt til vores kolleger, som tilfældigvis har statsborgerskab i et risiko-land?

At have en sund og god arbejdskultur er et fælles ansvar. Vi skal ikke begynde at være bekymrede for kolleger med statsborgerskab fra bestemte lande.

Hvad med de medarbejdere fra risiko-lande, som forlader AU – sker der en ’off-boarding'?

Ja, der er en procedure for off-boarding på vej, som kommer med i det andet rul af URIS-procedurer, der ventes klar i slutningen af 2024.

Hvad med studerende, som løser opgaver i relation til forskning, skal de også baggrundstjekkes, hvis de kommer fra risiko-lande?

I udgangspunkt nej. Hvis de ansættes, skal de behandles som medarbejdere. Det vil være op til det enkelte laboratorium, hvilke informationer, den studerende skal have adgang til.

Er det slut med at invitere fx gymnasieelever på besøg i laboratorier – hvis der nu skulle være en elev fra et risiko-land?

Besøgende på AU har ikke adgang til følsomme oplysninger, og vi er med GDPR-retningslinjerne blevet langt mere opmærksomme på at beskytte informationer. Gymnasieelever er fortsat meget velkomne.

Vi risikerer at sige nej til talentfulde yngre forskere – alene fordi de kommer fra et risikoland – er det ikke et for stort tab for AU – og dansk forskning?

Jo, vi skal derfor i høj grad være varsomme med ikke at overimplementere retningslinjerne.  Jeg kan ikke garantere, at vi ikke kommer til at sige én gang for meget nej, men vi kommer ikke til at sige nej pr. automatik, fordi man har et statsborgerskab fra et risikoland.  

Skal pc og mobil, som medbringes på rejser, destrueres bagefter for at undgå spy ware?

Nej. Der kommer en procedure for udstyr på rejse, og den går ud på, at når man er på rejse i et risikoland, får man pc og mobil med, som bliver nulstillet af it-afdelingen, når man er tilbage igen.

Er URIS-retningslinjerne relevante for alle – også for en forsker i arkæologi?

Ikke nødvendigvis. Men en forsker i arkæologi kan fx have viden om kablers placering i undergrunden, og det kan være følsom viden, som ikke skal deles med fjendtlige stater.

Skal alle forskere på AU være i alarmberedskab over for spionage?

Nej. Men vi ved ikke præcis, hvem der ligger inde med viden, som kan være attraktiv for fjendtlige stater. Jeg plejer at bruge billedet med reglerne for omgang med radioaktivt materiale: Jeg har en forventning om, at alle forskere på AU skal vide, at der er regler for at arbejde med radioaktiv stråling. Jeg forventer ikke, at der er mange, som kender reglerne indgående, for de er kun relevante for dem, som arbejder med radioaktivitet. På samme måde med URIS-retningslinjerne; alle skal vide, at det er et reguleret felt. Det er ikke mange, som får brug for at kende reglerne i dybden.

Tidsplanen for udrulning af URIS-retningslinjer

Princippet for udmøntningsplanen er at URIS-retningslinjer og -tiltag udvikles og implementeres gradvist i bølger. Der er foreløbigt lagt op til tre bølger med fremlæggelse i Universitetsledelsen på forskellige tidspunkter i 2024-25. Rækkefølgen er dels betinget af vigtighed samt af implementeringsgruppens vurdering af effekt på risikohåndteringen. Men det spiller også ind om de grundlæggende forudsætninger for at lave URIS-retningslinjer er på plads på AU.

Foreløbig er tidsplanen:

  • 23. maj godkendte Universitetsledelsen 1. rul af retningslinjer som er implementeret pr. 1. november 2024.
  • 24. oktober 2024 har AU’s URIS-implementeringsgruppe behandlet forslag til 2. rul af retningslinjer som består af:
    • Procedure for forsknings- og projektsamarbejder
    • Politik for rejser til risikolande
    • Fysisk sikring af kritisk forskning
    • URIS i offboarding
  • 18. november behandler AU’s forskningsudvalg forslag til 2. rul af retningslinjer.
    • 2. rul forventes godkendt af UL sidst på året 2024 og forventes implementeret primo 2025.
  • Ultimo 2024 og primo 2025 udvikles forslag til 3. rul af retningslinjer som forventes at omfatte blandt andet:
    • URIS og kommercialisering af forskning (Patenter, licenser, spinout etc.), IT-retningslinjer når segmentering er muligt samt udenlandsophold og rejser over 28 dage.

URIS-implementeringsgruppen på AU

URIS-Implementeringsgruppen er nedsat af AUs universitetsledelse for at udarbejde forslag til URIS-retningslinjer på AU. Forslagene skal godkendes af Universitetsledelsen før de implementeres.

I 2020 nedsatte Uddannelses- og Forskningsministeriet Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde (URIS) som i maj 2022 udkom med ”Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde” (URIS-retningslinjer). Implementeringsgruppens opgave er at konkretisere disse retningslinjer således at forskerne på AU kan indgå i forskningssamarbejder så åbent som muligt - og så sikkert som nødvendigt.  

Meddlemmer af URIS-implementeringsgruppen: