Professor Felix Riede hyldes med EliteForsk-prisen 2022

Forsker i miljøarkæologi, Felix Riede fra Institut for Kultur og Samfund på Aarhus Universitet, modtager EliteForsk-prisen 2022. Felix Riede hædres for sin banebrydende forskning, der bringer væsentlig viden om nutidens klimaforandringer ved at bruge fortiden som laboratorium. Fem yngre AU-forskere får ved samme lejlighed EliteForsk-rejsestipendier.

Foto af Felix Riede
Foto: Søren Kjeldgaard/EliteForsk

Omtalen er baseret på pressemateriale fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Professor Felix Riede hædres med EliteForsk-prisen for sin forskning i fortidens klimaforandringer og naturkatastrofer. Han har med sin forskning vist, at når klimaet ændres markant og hurtigt, har det haft store konsekvenser for samfund og kulturer. Felix Riede fik tidligt i sin forskerkarriere blik for at gå på tværs af faglighederne. Med egne ord finder man landvindinger i interaktion med andre – eksempelvis er iskerneboringer en fantastisk kilde til at forstå det enormt omskiftelige klima i fortiden. Det fortæller han i dette portræt.

Fem yngre forskere fra Aarhus Universitet modtager EliteForsk-rejsestipendier:

EliteForsk-prisen uddeles af uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen og skal skabe opmærksomhed om fremragende forskere og forskningens resultater samt fremhæve forskere som rollemodeller for at tiltrække flere unge til en forskerkarriere.

Med EliteForsk-prisen følger 1,2 mio. kr. 1 mio. kr. går til prismodtagernes forskningsaktiviteter, mens de resterende 200.000 kr. er en personlig hæderspris.

Pressemeddelelse fra ministeriet.