Skal du installere nyt på din computer? Så skal du fremover huske at aktivere administratorrettighederne

Sikkerheden på medarbejdercomputere strammes så de er mindre sårbare over for cyberangreb.

Snart skal du selv aktivere din medarbejdercomputers rettigheder, hvis du skal installere nyt. Foto: Colourbox

Med programmet Heimdal Security bliver der sat lås på de administrative rettigheder på AU’s medarbejdercomputere, så de ikke er tilgængelige for hackere og andre cyberkriminelle, der forsøger at få adgang til AU’s systemer.

Det betyder også, at man fremover selv skal huske at låse op for de administrative rettigheder, hvis man skal installere eller opdatere programmer.

Rettighederne aktiveres via proceslinjen i bunden af skærmbilledet på computeren, og det tager kun et øjeblik at gøre det. Herefter kan man administrere de programmer, man ønsker.

Løbende udrulning i 2024

Heimdal Security bliver rullet ud til alle enheder på universitetet i løbet af 2024 begyndende med administrationen. AU IT kontakter de enkelte enheder for at aftale nærmere om installering af Heimdal Security, og medarbejdere modtager yderligere information, når det bliver relevant for dem.

Nogle få medarbejdere har arbejdsopgaver, de ikke kan udføre, med mindre at administratorrettighederne er fuldt tilgængelige hele tiden. Hvis det er tilfældet, er det efter en konkret vurdering og godkendelse muligt at blive fritaget.

Sikkerhedstiltaget sker med opbakning fra universitetsledelsen og som led i den samlede indsats for at hæve det tekniske sikkerhedsniveau. Samtidig er begrænsning af lokal administratoradgang et af flere tekniske krav til statslige myndigheders IT-sikkerhed.

Yderligere information

Vil du vide mere om, hvordan Heimdal fungerer, så se denne side med vejledning og spørgsmål/svar-sektion