To topforskere fra Aarhus Universitet får ERC-grants

Cecilia Ramlau-Hansen, professor i epidemiologi og Thomas Pohl, professor i fysik, modtager hver et ERC Synergy Grant på hhv. 104 mio. kr. og 60 mio. kr.

Omtalen er baseret på en pressemeddelelse fra European Research Council.

Det Europæiske Forskningsråd (ERC) har uddelt store bevillinger til europæiske forskere til at løse globale udfordringer – to af forskerne er fra Aarhus Universitet.

Professor Thomas Pohl fra Institut for Fysik og Astronomi, Natural Science, modtager ca. 60 mio. kr. til projektet Superatom Waveguide Quantum Electrodynamics. Læs om forskningsprojektet i en omtale fra Humboldt Universität zu Berlin.

Professor Cecilia Ramlau-Hansen fra Institut for Folkesundhed, Health, modtager ca. 104 mio. kr. til projektet BIOSFER - Untangling the biologic and social causes of low fertility in modern societies.  Læs om forskningsprojektet her

Målet med Synergy Grants er – som bevillingsnavnet antyder - at gøre det muligt for forskere at danne forskergruppe på tværs af lande- og faggrænser, og ad den vej gøre nye opdagelser, som kan bidrage til at løse fælles udfordringer.

I alt modtager 29 europæiske forskergrupper med 105 forskere involveret bevillinger fra ERC.

Læs også pressemeddelelsen fra Uddannelses- og Forskningsministeriet om uddelingen af ERC Synergy Grants