​​​​​​​Tre grundforskningscentre er på vej til Aarhus Universitet

Danmarks Grundforskningsfond har valgt at støtte 11 nye Centers of Excellence - tre af dem er udset til at ligge på Aarhus Universitet. De tre nye centre skal drive nytænkende forskning, som skal fastholde Danmarks position som en af verdens førende forskningsnationer.

Omtalen er baseret på en pressemeddelelse fra Danmarks Grundforskningsfond

Hvad gemmer skyerne på? Hvordan bekæmpes virusinfektioner, og hvordan sikrer vi en klode, som er værd at leve på i fremtiden? Det er de store og relevante spørgsmål, som forskerne i de kommende grundforskningscentre har sat sig for at besvare.

De tre centre er og deres ledere er:

Center for Chemistry of Clouds (C3), professor Merete Bilde.

Center for Ecological Dynamics in a Novel Biosphere (ECONOVO), professor Jens-Christian Svenning.

Center for Immunology of Viral Infections (CiViA), professor Søren Riis Paludan.

Hvert center har udsigt til at få bevilget ca. 60 mio. kr., og ansøgerne bliver nu inviteret til kontraktforhandlinger med Danmarks Grundforskningsfond.

Læs Danmarks Grundforskningsfonds pressemeddelelse