Introduktion til registrering af Bibeskæftigelse i Pure
Alle videnskabelige medarbejdere, ledere på universitetsledelses-, - fakultetsledelses- og institutlederniveau samt vicedirektører og administrationschefer, skal årligt oplyse om bibeskæftigelse og registre denne under indholdstypen Aktiviteter i Pure. Der skal alene orienteres om bibeskæftigelse, der har en faglig sammenhæng med beskæftigelsen på AU.
TAP-ansatte er ikke forpligtet til at oplyse bibeskæftigelse i Pure. Hvis TAP-ansatte er i tvivl om, hvorvidt bibeskæftigelsen er forenelig med ansættelse på AU, skal de kontakte deres leder.
Denne side er en vejledning til, hvordan du som ansat på AU registrerer din bibeskæftigelse i Pure. Husk at udfylde feltet Oplysninger om bibeskæftigelse.
Relevant bibeskæftigelse oplyses – så vidt muligt løbende – og senest den 1. marts for det forgangne kalenderår. Oplysningerne indgår i den løbende dialog mellem leder og medarbejder, og kan også indgå i den årlige MUS-samtale.
Spørgsmål vedr. retningslinjerne for oplysning af bibeskæftigelse drøftes med nærmeste leder.
Til ledere: Sådan får du adgang til at se dine medarbejderes registrerede bibeskæftigelse:
Som leder kan du få adgang til oplyst bibeskæftigelse i din enhed ved at sende en mail til Pure supporten på pure@au.dk
Til ansatte på AUH eller i Region Midt:
Hvis du kontraktligt er ansat både på AU og AUH/RM skal du ikke anføre din AUH eller RM ansættelse som bibeskæftigelse.
I registreringen af bibeskæftigelse skelnes der mellem hhv. faglig og kommerciel bibeskæftigelse. Herunder kan du åbne to lister med eksempler på de to former for bibeskæftigelse samt se eksempler på bibeskæftigelse med en særlig risiko for forskningssikkerheden, der kan høre under både faglig og kommerciel bibeskæftigelse.
Vær opmærksom på, at det er dit institut, der bestemmer, hvordan bibeskæftigelse defineres. Spørg din institutleder, hvis du er i tvivl omkring en specifik registrering.
Eksempler på faglig bibeskæftigelse:
*= Hvis du kontraktligt er ansat både på AU og AUH/RM skal du ikke anføre din AUH eller RM ansættelse som bibeskæftigelse.
Under både kommerciel og faglig bibeskæftigelse kan der være tale om risikobetonet bibeskæftigelse. Det gælder:
Der er 2 måder, hvorpå du kan starte registreringen af dine bibeskæftigelsesaktiviteter.
Valg af den korrekte aktivitetstype er vigtig, da aktivitetstypen i høj grad er med til at beskrive den bibeskæftigelse der registreres. I de følgende eksempler er der angivet hoved- og undertype for de mest almindelige eksempler på faglig og kommerciel bibeskæftigelse.
Klik på ”Vælg”. Herved åbnes et nyt vindue med en skabelon.
Udfyld skabelonen med information om bibeskæftigelsesaktiviteten. Der kan forekomme felter i den valgte aktivitetstype som ikke er relevante for registreringen af bibeskæftigelse. Denne vejledning beskriver derfor ikke alle felter.
Tilknyttet Begivenhed/Organisation/Udgiver
Afhængig af hvilken aktivitetstype du har valgt, skal du måske tilknytte enten en begivenhed, en organisation (en intern AU enhed), en ekstern organisation, et tidsskrift eller et forlag - alle disse er forskellige typer af stamdata. Uanset hvilken type du skal tilknytte, skal du som det først søge og se om data allerede eksisterer i Pure. Eksisterer data, skal du tilknytte det. Eksisterer data ikke, kan du oprette det. Vær dog opmærksom på ikke at oprette data, der ikke passer ind i kategorien. Vær også opmærksom på, om det er obligatorisk at tilknytte stamdata. Hvis ikke, anbefaler vi at lade være.
Beskrivelse
Angiv en kort beskrivelse af bibeskæftigelsen. Kig evt. på AU HRs hjemmeside om bibeskæftigelse (link i højre side) mhp. at afgøre hvilke oplysninger om bibeskæftigelsen der er relevante at angive i beskrivelsen.
Periode
Angiv enten Specifik dato eller en Tidsperiode hvor bibeskæftigelsen har fundet/finder sted. Er det en igangværende bibeskæftigelse uden fast slutdato skal du blot lade være at udfylde slutdato
VIGTIGT! Oplysninger om bibeskæftigelse
I rullemenuen vælger du hvorvidt der er tale om faglig eller kommerciel bibeskæftigelse. Som standard er værdien angivet til 'Ikke-udfyldt'. Det er derfor helt centralt og obligatorisk at dette felt udfyldes ifm. registreringen.
Du er allerede tilknyttet aktiviteten når du opretter den.
Som udgangspunkt bør du kun registrere bibeskæftigelse for dig selv. Du bør derfor ikke tilknytte andre personer end dig selv til bibeskæftigelsesaktiviteten.
Vær opmærksom på, at du er oprettet med den korrekte rolle. Er rollen forkert, kan du ændre den ved at trykke 'Rediger' ud for din person.
Administrerende organisation er allerede udfyldt, når du opretter aktiviteten.
Den administrerende organisation er den interne AU-enhed, hvor du er ansat og har ingen betydning ift. evt. organsationstilknytning for bibeskæftigelsen. Som udgangspunkt bør du derfor ikke ændre administrerende organisation.
Til sidst vælger du, hvilken synlighed bibeskæftigelsen skal have. Du skal vælge én af de to følgende:
Standardopsætning er, at aktiviteten er Frit tilgængelig - Ingen begrænsninger. Vær derfor opmærksom på, at ændre synlighed hvis du ikke ønsker dette.
Husk at klikke "Gem" for at gemme oprettelse eller ændringer af bibeskæftigelsesaktiviteten.