Kontrakterne under de eksisterende løsninger for digital eksamen på AU nærmer sig udløb, og derfor skal området konkurrenceudsættes på ny. Indtil videre er det forretningsmæssige mål med konkurrenceudsættelsen, at AU fremover skal have ét fælles system til digital eksamen. I dag har AU to forskellige.
Det formelle grundlag for valg af system er:
Der blev i forsommeren 2019 gennemført en dialog med potentielle leverandører: BLT (UK), Inspera (N), DigiExam (S) og UniWise (DK). Den indledende dialog er forløber til selve udbuddet.
Her lægger AU blandt andet vægt på, at systemet kan understøtte flest mulige danske eksamensformer. Dertil kommer, at systemet på teknologisk plan skal understøtte forebyggelse af eksamenssnyd.
Opgaven med at anskaffe og implementere et nyt fælles system for digital eksamen falder i tre faser:
Projektes ejes af Udvalget for Uddannelse (UFU). Der er etableret en styregruppe med prodekan Finn Borchsenius (ST) som formand. Projektledelsen er forankret i Studiesystemer, AU Uddannelse og bemandes i øvrigt af kompetencer fra Studiesystemer sammen med domæneeksperter fra de fire fakulteter samt AU IT.
Jeanne Qvortrup, projektleder, AU Uddannelse - Studiesystemer