Forretningsanalysen har flere formål:
Følgende aktiviteter er indeholdt i forretningsanalysen:
Som nævnt er der masser af metoder og værktøjer til at drive og gennemføre en forretningsanalyse. Vores anvisning herunder er 'blot' en fremgangsmåde og metodik, som vi har gode erfaringer med, og som det derfor vil give værdi at dele.
På denne fælles forståelse og målsætning kan arbejdet med user stories ift den kommende arbejdsproces startes. User stories beskriver, hvad den enkelte slutbruger skal kunne gøre - og hvad den værdiskabende målsætning med aktiviteten er. Derfor er det væsentligt at have styr på alle brugertyper ift en arbejdsproces - og dernæst få styr på hver enkelt brugers bidrag ind i den samlede proces.
Følgende dokumentation er resultatet af forretningsanalysen:
Det er anbefalelsesværdigt at starte arbejdet med forretningsanalysen ved at udarbejde en procestidslinje. Nedenstående skabelon kan anvendes til både AS IS og TO BE-scenarierne.
Arbejdet med procestidslinjen er en stærk måde at at tage hul på processnakken. Det er det, fordi den intuitiv og meningsfuld for alle - uanset om man er vant til at tænke forretningsmodellering som en disciplin eller ej. Alle kan bidrage i denne snak.
Bemærk, at procestidlinjen altså kan bruges som både AS IS-værktøj og TO BE-værktøj.
Nedenstående skema viser et eksempel på en grundlæggende proces (i de 'røde aktiviteter' har forretningen et stort ansvar, ide 'blå aktiviteter' har primært IT). Eksemplet - her en generisk oversigt over udviklingsprocessen for et givet system i forvaltning) - viser en proces, beskrevet med følgende parametre:
Bemærk, at procesaktiviteterne kan kvalificeres ved mange andre parametre også - det vil afhænge af processen. Fokus for nedenstående proces er de procesaktiviteter, hhv forretningen (systemforvalter) og AU IT tilsammen og i fællesskab gennemfører i en udviklingsopgave. I en ren forretningsproces giver det rigtig god mening at tilføje rækker, der beskriver det, hvis et fakultet eller administrativ enhed har en særlig variant af en procesaktivitet. Man kunne her have en række med labellen 'Alternativ praksis' eller 'Lokale varianter', hvor man eksempelvis (frit opfundet) kan beskrive 'AR: Kvalificering sker hos administrationschef'. En sådan synliggørelse af en alternativ praksis vil kunne bidrage til vurderingen af, hvordan den alternative praksis særligt bidrager til kvalitet eller effektivitet i processen. Og dermed vurderingen af, hvorvidt alternativet i virkelighed ville være værdigt til at bære ind i TO BE-processen for alle.
Hver aktivitet vil være en del-proces, og denne kan brydes yderligere ned. I samme format, hvis det giver bedst mening - men også i verbale beskrivelser i form af user stories og use cases.
Nedenstående skema er lavet helt simpelt - blot i regneark. Det gør arbejdet let - både i opbygningen og i vedligeholdet.
Udviklingsproces, system i forvaltning | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Udviklingsproces, system i forvaltning | |||||||||||||
(Bemærk, at processen kan være iterativ med tilbageløb mellem aktiviteterne) | |||||||||||||
Processens | Prioritering af backlog-ønske | → | Kvalificering | → | Design - teknisk og brugerrettet | → | Udvikling | → | Intern test i IT | → | Accepttest | → | Igangsætning og organisatorisk implementering |
Roller | Forretning | IT team og forretning | IT team og forretning Hvis leverandøren skal involveres, sikrer IT dette | Udvikler / Forretning / Testkoordinator | Testkoordinator | Forretning | Udvikler og forretning | ||||||
Produkt | Beskrevet behov i form af user story Skabelon findes | Gensidig forståelse af behov. Udarbejdet use case (s). Grundlag for testdesign af User Acceptance Test | Løsningsdesign (arkitekturmæssigt og brugerrettet). Dette er skriftliggjort | Kode og unittest. Dokumentation Testdesign til systemtest | Systemtestet løsning, klar til Accepttest | Testdrejebog User Acceptance Test Accepttestet løsning | Teknisk og organisatorisk implementering | ||||||
Fejlkilder | Systemtest ikke designet rettidigt | Accepttest ikke designet rettidigt | |||||||||||
Godkend-else | Aftalt grundlag for udviklingsopgave, både på tværs internt i forretningen og mellem opgavestiller (systemforvalter) og AU IT. | Aftalt arkitektur og brugerrettet design | Reviewet testdesign | Godkendelse af resultatet af systemtesten | Godkendelse af restultatet af Accepttesten. Ok til igangsætning |
For at få et samlet overblik over en proces, er det væsentligt at få styr på:
Interessentoverblikket kortlægger således det fulde overblik over rollerne og deres behov ift processen - og den skaber den liste over user stories, som bør skrives for at belyse den fuldstændigt.
Nedenstående tænkte eksempel er behandling af AU-kreditkortanmodning.
AS IS | |||
Rolle | Primære interesse i processen | Har brug for at kunne | User story ID |
Medarbejder | Har behov for et AU-kreditkort. Kan lave anmodningen | Oprette anmodning om at få et AU-kreditkort ? | Nr-x |
HR-ansvarlig lokal administrator | Kan lave anmodningen om AU-kreditkort til en medarbejder | Oprette anmodning om at få et AU-kreditkort og sende til Institutleder / VD | Nr-y |
Institutleder / VD | Skal godkende anmodningen om AU-kreditkort | Godkende / ændre i data fra anmodningen om AU-kredikort og sende til Øko-administrator til videre foranstaltning | … |
Øko-administrator (i FA?) | Skal kvalitetssikre anmodningen om AU-kreditkort og formidle den til kreditkortudbyderen | Kvalitetssikre data fra anmodningen, tilføje specifikke data, godkende og sende bestilling til Kreditkortudbyderen til videre foranstaltning | Nr-z Nr-æ |
Kreditkortudbyder | Skal udstede AU-kreditkort og sende det til ?? | Modtage og behandle den godkendte bestilling | … |
Sende det AU-kreditkort til ?? | … |
User stories er små, præcise fortællinger om de værdiskabende aktiviteter, den kommende arbejdsproces består af - fortalt fra den enkelte bidragende brugers perspektiv. Der er derfor væsentligt at have det fulde overblik over de roller, der samlet set er involveret i den enkelte proces. Værktøjet til dette sidste er: Interessentoverblik.
Fordelen ved at fokusere på behov i stedet for det, man tror, man ved om den kommende løsning, er mange:
User stories har et helt specifikt format:
Beskrivelse | |
---|---|
Som | Angiv rollen (hvem) |
Har jeg brug for at kunne | Angiv den aktivitet, rollen har brug for at kunne udføre (hvad) |
For at | Angiv det forretningsmæssige mål, resultatet af aktiviteten skal indfri (hvorfor) |
Beskrivelse | |
---|---|
Som | ph.d.-administrator på en ph.d.-skole |
Har jeg brug for at kunne | registrere en opfølgningsdato i sagsbehandlingen af opholdstilladelser på de ph.d.-studerende fra andre ph.d.-skoler i udlandet, der enten er Erasmus Mundus studerende eller i Joint- eller Double degree forløb |
For at | sikre, at jeg vha sagsstyringen får genoptaget ansøgningsproceduren hos Udlændingestyrelsen i god tid inden opholdstilladelsens udløb |
Når man har styr på sine roller (brugertyper) og deres user stories, kan man tage næste skridt og konkretisere sine user stories i use cases.
En use case er en struktureret måde at beskrive brugen af (interaktionen med) et system - ikke selve systemet. Som det fremgår af nedenstående eksempel, som vedrører registrering af data om fag- og forskningsområder, som Danmarks Statistik kræver for hver ph.d.-studerende, er use casens fokus forretningsregler.
I nedenstående eksempel mangler ikke meget i at gøre kravene testbare.
Bemærk, at use case skabelonen er fantastisk til at få styr på både AS IS aktiviteterne og - senere - TO BE aktiviteterne. Man må ikke undervurdere den fælles forståelse af AS IS - særligt ikke i en så stor og divers organisation som AU. Når AS IS kan variere på tværs af vores organisation, er det særligt vigtigt at etablere en fælles basis og forståelse af styrker og svagheder ved den eksisterende proces for derfra at kunne tegne den proces og systemunderstøttelse, man har behov for for at nå de forretningsmæssige mål.
Læs evt mere om use cases på eksempelvis https://docplayer.dk/11513953-Metodehaandbog-use-cases-kombit.html (højreklik og åbn linket i ny fane)
ID | Angiv et nummer som ID for use casen |
Navn | Angiv et sigende navn på brugerens aktivitet use casen (se eksempel) Optaget ansøger registrerer data om fag- og forskningsområder i forbindelse med accept af tilbud |
Formål | Beskriv kort formålet med denne brugeraktivitet (se eksempel) |
Primær aktør | Beskriv, hvem brugeren er (se eksempel) |
Sekundær aktør | Beskriv, hvem den sekundære aktør er, hvis en sådan findes. Det kan eksempelvis være et system, som understøtter den primære aktørs ’mission’. |
Startbetingelse(r) | Beskriv, hvad der skal være på plads for at use casen kan starte (se eksempel): |
Trigger | Beskriv, hvad det er for en hændelse, der igangsætter use casen (se eksempel): Optaget ansøger modtager tilbud om optagelse i standard mail fra Ph.d.-skolen |
Slutbetingelse(r) | Beskriv, hvad der skal være på plads, for at use casen kan afsluttes (se eksempel): Optaget ansøger har udfyldt data om fag- og forskningsområder, så Acceptknappen (for accept af optagelsestilbud) bliver tilgængelig. |
Normalflowet | Beskriv uses casens indhold i struktureret form (se eksempel). Undtagelser og alternative veje skal fremgå. 1 Den optagne åbner linket fra tilbudsmailen 2a. Den optagne udfylder data omkring fag:
2b. Den optagne udfylder data omkring forskningsområder:
3. Den optagne afslutter registreringen af fag- og forskningsområder ved at trykke på 'Save' 4. Det er herefter muligt at afsende sin accept (alternativt afslag) |
Alternative veje / Undtagelser | Undtagelse til 2a: Valideringen sker når der trykkes på 'Save'. Herefter får den optagne en handlingsrettet fejlbesked. Eksempler på brudte regler: · Hvis %-felt ikke udfyldt, men fag er valgt? · Hvis fag er valgt, men %-felt ikke udfyldt? · Hvis summen < 100? · Hvis summen > 100? · Hvis negativt tal? · Hvis et ikke-tal? Undtagelse til 2b: Valideringen sker når der trykkes på ’Save’. Herefter får den optagne en handlingsrettet fejlbesked. Eksempler på brudte regler:
|
Fejlkilder | Angiv her de konkrete fejlkilder, der er i processen - hvad kan gå galt i fbm normalflowet, de alternative veje og undtagelserne |
Bemærkninger | Angiv det, hvis der er særlige forhold, der skal fastholdes (se eksempel:) Dette sikres ved, at et fagområde straks efter valg gøres utilgængeligt (disables) i de to øvrige fagområde drop-Down menuer |
Resultat |
|
Næste use case | 5 |