Den samlede forretningsanalyse

Formål

Forretningsanalysen har flere formål:

  1. At tilvejebringe en fælles forståelse og et fælles overblik over den eksisterende proces (as is)
  2. At identificere klare forretningsmæssige mål med forandringen (og hvad skal bevares)
  3. At beslutte og beskrive den ønskede fremtidige proces (to be)
  4. At sikre ledelsens opbakning til denne proces og til de organisatoriske forandringer, der måtte være en forudsætning for at indfri de forretningsmæssige mål (f.eks. at flytte arbejdsopgaver et andet sted hen i organisationen)
  5. At afgrænse den kommende it-opgave i omfang og ambitionsniveau.

Indhold

Følgende aktiviteter er indeholdt i forretningsanalysen:

  1. Etabler en fælles forståelse af nuværende proces
    Er der ikke kun tale om én fælles praksis, men også om lokale varianter af den, så beskriv/tegn disse varianter. Der er meget viden at hente i at dykke ned i de lokale formål, der ligger til grund for, at en praksis ét sted adskiller sig fra en praksis et andet sted. Hvormed beriger en lokal praksis en fælles proces eller aktivitet? Vil denne berigelse kunne komme andre til gode? Arbejdet kunne foregå på en workshop.
     
  2. Identificér, hvad det er i den eksisterende proces, der skal ændres (og hvad der skal bevares), på hvilken måde - og hvorfor. Beskriv de forretningsmæssige behov og den forretningsmæssige gevinst, der skal sikres
     
  3. Identificér alle interessenter / brugertyper i forbindelse med processen
    Det er vigtigt at have et overblik over alle de brugertyper, der anvender den nuværende proces - og dermed nok også kommer til at anvende den fremtidige proces. Det handler eksempelvis om administrative brugere i de administrative centre og andre i fællesadministrationen, studerende af forskellig slags / VIP'er, ledelser, der skal have ledelsesinformation og myndigheder, der skal have specifikke data til statistik-formål. Der kan være andre typer. 
     
  4. Etablering af fælles forståelse af og beslutning om den fremtidige proces
    Der kan være flere forslag til den fremtidige proces - de samme mål kan givetvis nås på flere måder. En eller flere workshops - afhængigt af opgavens omfang og kompleksitet - anbefales som metode til at nå frem til den proces, som vil realisere den ønskede forandring mest sikkert og effektivt. Ved store og indgribende forandringer kan interessenter med særlig viden evt hentes ind til denne afklaring. 
     
  5. Godkendelse af fremtidig proces
    Det er vigtigt, at legitimiteten til at iværksætte arbejdet på baggrund af den skitserede fremtidige proces er til stede i form af en godkendelse fra systemejer og/eller andre udpegede. Særligt hvis den fremtidige proces indebærer procesændringer eller andre forhold i organisationen.

Som nævnt er der masser af metoder og værktøjer til at drive og gennemføre en forretningsanalyse. Vores anvisning herunder er 'blot' en fremgangsmåde og metodik, som vi har gode erfaringer med, og som det derfor vil give værdi at dele.

Forslag til fremgangsmåde

  • Workshops med relevante deltagere (deltagerkredsen afhænger af processerne under analyse). Det er væsentligt, at slutbrugere er repræsenteret - dem, der faktisk udfører processerne
  • Etablering af sammenhængende model af processerne under analyse (kontekstdiagram)
  • Interessentanalyse - hvilke roller er involveret i processernes aktiviteter 
  • Procestidslinje af nuværende aktiviteter i den enkelte fælles proces (as is)
  • Beskrivelse af aktiviteterne i den nuværende fælles proces. Use case metoden kan anvendes (as is)
  • Inklusion/synliggørelse af lokale varianter i forbindelse med den fælles proces (as is)
  • Beskrivelse af aktiviteterne i den nuværende lokale proces. Use case metoden kan anvendes, her beskrevet i afsnittet om alternativer
  • Identifikation af fejlkilder og utilstrækkeligheder i nuværende proces
  • Identifikation af de forretningsmæssige mål, der skal indfries med den fremtidige proces
  • Procestidlinje af kommende proces. User stories - med udgangspunkt i interessentoverblikket anbefales (to be)
  • Use case metoden anbefales til aktivitetsbeskrivelsen (to be)
  • Sikring af godkendelse af de forretningsmæssige mål samt afgrænsning af den kommende it-opgave (to be)

På denne fælles forståelse og målsætning kan arbejdet med user stories ift den kommende arbejdsproces startes. User stories beskriver, hvad den enkelte slutbruger skal kunne gøre - og hvad den værdiskabende målsætning med aktiviteten er.  Derfor er det væsentligt at have styr på alle brugertyper ift en arbejdsproces - og dernæst få styr på hver enkelt brugers bidrag ind i den samlede proces. 

Skabeloner og dokumentation   (skabeloner vil blive udarbejdet og der vil blive linket til dem)

Følgende dokumentation er resultatet af forretningsanalysen:

  • Oversigt over sammenhængen mellem de processer, der er under analyse
  • Overblik over den enkelte proces (procestidslinje kan anvendes). Kan anvendes til såvel AS IS som TO BE
  • Interessentoverblik - koblet med listning af de aktiviteter, den enkelte brugertype gør / fremtidigt skal kunne gøre i systemet (Skabelon for interessentoverblik)
  • Verbal forretningsbeskrivelse af den enkelte aktivitet i form af user stories
  • Verbal beskrivelse af den enkelte aktivitet (Skabelon for use case). Kan anvendes til såvel AS IS som TO BE
  • Oplæg til organisatorisk beslutning om fremtidig proces
  • Opgaveafgrænsning af it-opgaven

Procestidslinje

Det er anbefalelsesværdigt at starte arbejdet med forretningsanalysen ved at udarbejde en procestidslinje. Nedenstående skabelon kan anvendes til både AS IS og TO BE-scenarierne.

Arbejdet med procestidslinjen er en stærk måde at at tage hul på processnakken. Det er det, fordi den intuitiv og meningsfuld for alle - uanset om man er vant til at tænke forretningsmodellering som en disciplin eller ej. Alle kan bidrage i denne snak.

Bemærk, at procestidlinjen altså kan bruges som både AS IS-værktøj og TO BE-værktøj.

Nedenstående skema viser et eksempel på en grundlæggende proces (i de 'røde aktiviteter' har forretningen et stort ansvar, ide 'blå aktiviteter' har primært IT). Eksemplet - her en generisk oversigt over udviklingsprocessen for et givet system i forvaltning) - viser en proces, beskrevet med følgende parametre:

  • Aktiviteterne i den samlede proces, listet sekventielt
  • Involverede roller i den enkelte procesaktivitet
  • Artefakt - forstået som det eller de produkter, en given aktivitet eller fase frembringer
  • De formaliserede godkendelser, der er nødvendige i procesforløbet
  • Her er tilføjet tænkte eksempler på fejlkilder som en anskueliggørelse af, at man i forbindelse med etablering af fælles overblik over processen med fordel kan synliggøre, hvad der kan gå galt (eller erfaringsmæssigt går galt) i processen. Denne fælles viden er værdifuld i fht fastlæggelsen af den fremtidige løsning. I forlængelser heraf kunne det også give god mening at tilføje en parameter, der hedder noget i retning af 'Skal bevares' - igen for at skabe fælles forståelse af værdierne.

Bemærk, at procesaktiviteterne kan kvalificeres ved mange andre parametre også - det vil afhænge af processen. Fokus for nedenstående proces er de procesaktiviteter, hhv forretningen (systemforvalter) og AU IT tilsammen og i fællesskab gennemfører i en udviklingsopgave. I en ren forretningsproces giver det rigtig god mening at tilføje rækker, der beskriver det, hvis et fakultet eller administrativ enhed har en særlig variant af en procesaktivitet. Man kunne her have en række med labellen 'Alternativ praksis' eller 'Lokale varianter', hvor man eksempelvis (frit opfundet) kan beskrive 'AR: Kvalificering sker hos administrationschef'. En sådan synliggørelse af en alternativ praksis vil kunne bidrage til vurderingen af, hvordan den alternative praksis særligt bidrager til kvalitet eller effektivitet i processen. Og dermed vurderingen af, hvorvidt alternativet i virkelighed ville være værdigt til at bære ind i TO BE-processen for alle.

Hver aktivitet vil være en del-proces, og denne kan brydes yderligere ned. I samme format, hvis det giver bedst mening - men også i verbale beskrivelser i form af user stories og use cases.

Nedenstående skema er lavet helt simpelt - blot i regneark. Det gør arbejdet let - både i opbygningen og i vedligeholdet.

Udviklingsproces, system i forvaltning

Udviklingsproces, system i forvaltning

(Bemærk, at processen kan være iterativ med tilbageløb mellem aktiviteterne)

Processens
aktiviteter

Prioritering af backlog-ønske


Kvalificering


Design - teknisk og brugerrettet


Udvikling


Intern test i IT


Accepttest


Igangsætning og organisatorisk implementering
Roller Forretning IT team og forretning IT team og forretning
Hvis leverandøren skal involveres, sikrer IT dette
Udvikler / Forretning / Testkoordinator Testkoordinator Forretning Udvikler og forretning 
Produkt Beskrevet behov i form af user story

Skabelon findes
Gensidig forståelse af behov.

Udarbejdet use case (s).

Grundlag for testdesign af User Acceptance Test
Løsningsdesign (arkitekturmæssigt og brugerrettet). Dette er skriftliggjort Kode og unittest. Dokumentation

Testdesign til systemtest
Systemtestet løsning, klar til Accepttest Testdrejebog User Acceptance Test

Accepttestet løsning
Teknisk og organisatorisk implementering
Fejlkilder Systemtest ikke designet rettidigt Accepttest ikke designet rettidigt
Godkend-else Aftalt grundlag for udviklingsopgave, både på tværs internt i forretningen og mellem opgavestiller (systemforvalter) og AU IT. Aftalt arkitektur og brugerrettet design Reviewet testdesign Godkendelse af resultatet af systemtesten Godkendelse af restultatet af Accepttesten.
Ok til igangsætning

Interessentoverblik

For at få et samlet overblik over en proces, er det væsentligt at få styr på:

  • hvilke roller, der har 'berøring med' processen - har en interesse i den - og som processen skal tilgodese
  • hvad den enkelte rolle har brug for at kunne gøre - eller få fra processen - for at kunne varetage sin interesse eller sit ansvar 

Interessentoverblikket kortlægger således det fulde overblik over rollerne og deres behov ift processen - og den skaber den liste over user stories, som bør skrives for at belyse den fuldstændigt.

Nedenstående tænkte eksempel er behandling af AU-kreditkortanmodning. 

AS IS
Rolle Primære interesse i processen  Har brug for at kunne User story ID
Medarbejder Har behov for et AU-kreditkort. Kan lave anmodningen Oprette anmodning om at få et AU-kreditkort ? Nr-x
HR-ansvarlig lokal administrator Kan lave anmodningen om AU-kreditkort til en medarbejder Oprette anmodning om at få et AU-kreditkort og sende til Institutleder / VD Nr-y
Institutleder / VD Skal godkende anmodningen om AU-kreditkort Godkende / ændre i data fra anmodningen om AU-kredikort og sende til Øko-administrator til videre foranstaltning
Øko-administrator (i FA?) Skal kvalitetssikre anmodningen om AU-kreditkort og formidle den til kreditkortudbyderen Kvalitetssikre data fra anmodningen, tilføje specifikke data, godkende og sende bestilling til Kreditkortudbyderen til videre foranstaltning Nr-z
Nr-æ
Kreditkortudbyder Skal udstede AU-kreditkort og sende det til ?? Modtage og behandle den godkendte bestilling
Sende det AU-kreditkort til ??

Behovsanalysen - user stories

User stories er små, præcise fortællinger om de værdiskabende aktiviteter, den kommende arbejdsproces består af - fortalt fra den enkelte bidragende brugers perspektiv. Der er derfor væsentligt at have det fulde overblik over de roller, der samlet set er involveret i den enkelte proces. Værktøjet til dette sidste er: Interessentoverblik.

Fordelen ved at fokusere på behov i stedet for det, man tror, man ved om den kommende løsning, er mange:

  • de fleste er verdensmestre i deres egne arbejdsopgaver og har gode holdninger til, hvorledes de eksisterende processer kan optimeres og bidrage til både højere kvalitet og effektivitet
  • man får et rigtig godt værktøj til at sikre, at man kommer hele vejen rundt om opgaven og får alle rollers behov med i beskrivelsen
  • når man kan beskrive og kommunikere sit behov i stedet for at' løse det tekniske' i sin overdragelse til arkitekter og udviklere, kan man overdrage ansvaret for at komme med et eller flere bud på et design af den bedste løsning til den tekniske og UX-mæssige ekspertise. Man mister ikke kontrollen, for man vil blive hørt og involveret i den videre proces.

User stories har et helt specifikt format:

Beskrivelse

Som Angiv rollen (hvem)
Har jeg brug for at kunne Angiv den aktivitet, rollen har brug for at kunne udføre (hvad)
For at Angiv det forretningsmæssige mål, resultatet af aktiviteten skal indfri (hvorfor)

Beskrivelse

Som ph.d.-administrator på en ph.d.-skole
Har jeg brug for at kunne registrere en opfølgningsdato i sagsbehandlingen af opholdstilladelser på de ph.d.-studerende fra andre ph.d.-skoler i udlandet, der enten er Erasmus Mundus studerende eller i Joint- eller Double degree forløb
For at sikre, at jeg vha sagsstyringen får genoptaget ansøgningsproceduren hos Udlændingestyrelsen i god tid inden opholdstilladelsens udløb

Usecases

Når man har styr på sine roller (brugertyper) og deres user stories, kan man tage næste skridt og konkretisere sine user stories i use cases.

En use case er en struktureret måde at beskrive brugen af (interaktionen med) et system - ikke selve systemet. Som det fremgår af nedenstående eksempel, som vedrører registrering af data om fag- og forskningsområder, som Danmarks Statistik kræver for hver ph.d.-studerende, er use casens fokus forretningsregler. 

I nedenstående eksempel mangler ikke meget i at gøre kravene testbare. 

Bemærk, at use case skabelonen er fantastisk til at få styr på både AS IS aktiviteterne og - senere - TO BE aktiviteterne. Man må ikke undervurdere den fælles forståelse af AS IS - særligt ikke i en så stor og divers organisation som AU. Når AS IS kan variere på tværs af vores organisation, er det særligt vigtigt at etablere en fælles basis og forståelse af styrker og svagheder ved den eksisterende proces for derfra at kunne tegne den proces og systemunderstøttelse, man har behov for for at nå de forretningsmæssige mål.

Use case skabelon - indeholdende et eksempel:

Læs evt mere om use cases på eksempelvis https://docplayer.dk/11513953-Metodehaandbog-use-cases-kombit.html  (højreklik og åbn linket i ny fane)

ID

Angiv et nummer som ID for use casen
F.eks. 1

Navn

Angiv et sigende navn på brugerens aktivitet use casen (se eksempel)

Optaget ansøger registrerer data om fag- og forskningsområder i forbindelse med accept af tilbud

Formål

Beskriv kort formålet med denne brugeraktivitet (se eksempel)

Udfylde research boks felterne i tilbudsmailens formular med obligatoriske data om fag- og forskningsområder, så det bliver muligt for den optagne at acceptere tilbud om optagelse

Primær aktør

Beskriv, hvem brugeren er (se eksempel)

Optaget ansøger, der har fået tilbudt optagelse på Ph.d.-uddannelsen (den optagne)

Sekundær aktør

Beskriv, hvem den sekundære aktør er, hvis en sådan findes. Det kan eksempelvis være et system, som understøtter den primære aktørs ’mission’.

Startbetingelse(r)

Beskriv, hvad der skal være på plads for at use casen kan starte (se eksempel):

Ph.d.-skolen har initialiseret systemet således, at den optagne ansøger selv skal angive data, og Research-boks er derfor tilgængelig fra (via link) tilbudsmailen (andre Ph.d.-skoler har initialiseret systemet anderledes)

Trigger

Beskriv, hvad det er for en hændelse, der igangsætter use casen (se eksempel):

Optaget ansøger modtager tilbud om optagelse i standard mail fra Ph.d.-skolen

Slutbetingelse(r)

Beskriv, hvad der skal være på plads, for at use casen kan afsluttes (se eksempel):

Optaget ansøger har udfyldt data om fag- og forskningsområder, så Acceptknappen (for accept af optagelsestilbud) bliver tilgængelig.

Normalflowet
 

Beskriv uses casens indhold i struktureret form (se eksempel). Undtagelser og alternative veje skal fremgå.

1    Den optagne åbner linket fra tilbudsmailen

2a. Den optagne udfylder data omkring fag:

  • Den optagne vælger minimum 1 fag og maksimalt 3 fag i de 3 drop-down menuer
  • Den optagne angiver den egen-vurderede procentsats af det enkelte fags repræsentation i forskningsprojektet
  • Forretningsregel: De valgte angivne procentsatser skal tilsammen give præcis 100%

2b. Den optagne udfylder data omkring forskningsområder:

  • Den optagne udfylder samtlige drop-down menuer med den egen vurderede procentsats/ingen forskning
  • Den optagne angiver den egen-vurderede omfang af det enkelte forskningsområdes repræsentation i forskningsprojektet
  • Forretningsregel:  Alle felter skal være udfyldt (både forskningsområde og omfang). Det samlede omfang må gerne være over 100%, og alle må gerne være ”% unknown”

3.    Den optagne afslutter registreringen af fag- og forskningsområder ved at trykke på 'Save'

4. Det er herefter muligt at afsende sin accept (alternativt afslag)

Alternative veje / Undtagelser

Undtagelse til 2a:
Forretningsregler ikke opfyldt ved indtastning:

Valideringen sker når der trykkes på 'Save'. Herefter får den optagne en handlingsrettet fejlbesked.

Eksempler på brudte regler:

·        Hvis %-felt ikke udfyldt, men fag er valgt?

·        Hvis fag er valgt, men %-felt ikke udfyldt?

·        Hvis summen < 100?

·        Hvis summen > 100?

·        Hvis negativt tal?

·        Hvis et ikke-tal?

Undtagelse til 2b:
Forretningsregler ikke opfyldt ved indtastning:

Valideringen sker når der trykkes på ’Save’. Herefter får den optagne en handlingsrettet fejlbesked.

Eksempler på brudte regler:

  • Et af felterne efterlades tomt
Fejlkilder Angiv her de konkrete fejlkilder, der er i processen - hvad kan gå galt i fbm normalflowet, de alternative veje og undtagelserne

Bemærkninger

Angiv det, hvis der er særlige forhold, der skal fastholdes (se eksempel:)

Det samme fagområde må kun vælges én gang

Dette sikres ved, at et fagområde straks efter valg gøres utilgængeligt (disables) i de to øvrige fagområde drop-Down menuer

Resultat


PhD Planner returnerer en kvitteringsmail til den optagne som en pretty-print udgave af den optagnes registreringer af fag- og forskningsområder. Data kan ikke ændres i dette pretty print.

Næste use case

5