Roller i reviews

Følgende roller er i spil ved reviews:

Leder 

Beslutter, hvad der skal reviewes og leverer ressourcer som personale og tid til reviewet.

Forfatter

Opretter og udbedrer det arbejdsprodukt, der reviewes.

Moderator (også kendt som facilitator)

Sikrer, at review-møder gennemføres på effektiv vis,herunder mægling, tidsstyring og et trygt review-miljø, hvor alle kan tale frit.

Referent

Sammenfatter beskrivelser af anomaliteter fra reviewere og nedskriver oplysninger om reviewet f.eks. beslutninger og de nye anomaliteter, der blev fundet i løbet af review-mødet.

Reviewer

Udfører reviews. En reviewer kan være en, der arbejder på projektet, en fagekspert eller anden interessent. Revieweren forholder sig til materialet med sin specifikke faglighed , noterer observationer (fejl, spørgsmål, problemer) og kommunikerer disse observationer. 

Reviewleder

Tager det overordnede ansvar for reviewet som f.eks. at beslutte, hvem der skal deltage og at planlægge hvor og hvornår reviewet skal finde sted