Bedre fastholdelse - mindre frafald på udfordrende sproguddannelser

Afrapportering

Formål med projekt

Formålet var at forbedre fastholdelsen af førsteårsstuderende på Kinastudier, Japanstudier, Sydasienstudier, Brasilianskestudier, Østeuropastudier, Arabisk & Islamstudier samt Klassiske studier for at reducere førsteårsfrafaldet og identificere de mest effektive initiativer ift. generelt at reducere førsteårsfrafaldet på ARTs’ sproguddannelser. Tanken var, at større viden om årsager til frafald kan understøtte vejledningen til kommende studerende og hjælpe med at forme uddannelserne fremover.

Resultater

Projektet bestod af fire initiativer

1. Opstart af projektet i studiestarten - studievejlederen som stod for projektet præsenterede projektet for de studerende på de syv uddannelser ved deres studiestart. Formålet var at skabe en tillidsfuld relation mellem vejleder og studerende, samt at forberede og forventningsafstemme med de studerende omkring projektet. Den brugte tid gjorde de studerende trygge ved vejlederen og projektet. Det betød at de studerende hurtigt forstod vigtigheden i at prioritere projektets aktiviteter, og vidste hvad der var forventet af dem til studiegruppeinterviews og generelt på studiet.
  2. Studiegruppeinterviews – hver studiegruppe havde to interviews/samtaler med studievejlederen. Første samtale efter cirka én måned anden samtale efter cirka to måneder på studiet. Omkring 140 studerende var til første samtalerunde og omkring 113 studerende I anden omgang. Formålet var at indhente viden om studietrivsel, men samtidig også at åbne op for en refleksionsproces hos de studerende, med henblik på at fremme holdbare studievaner og trivsel for den enkelte studerende. Der var generelt en positiv evaluering af de studiegruppesamtalerne. Der blev belyst interessante problemstillinger på de forskellige fag, som efterfølgende har ledt til ændringer I undervisningens tilrettelæggelse samt fremtidige studieordningsændringer.
  3. Karrierearrangement – En måned efter studiestart blev der planlagt et karrierearrangement med alumner fra fagende. Formålet var, allerede fra første semester, at give de studerende en positiv fortælling om, hvad færdige kandidater bruger deres uddannelse til i efterfølgende arbejde. Arrangementet blev overordnet taget positivt imod af de studerende. Nogle studerende kom udelukkende til arrangementet fordi det var fremsat som obligatorisk, men gav det alligevel positiv evalueringer efterfølgende. Omkring 90 studerende mødte op til karrierearrangementet.
  4. Telefonisk kontakt med studerende der har været meget fraværende i undervisningen – Efter to måneder og tre måneder blev de studerende med højt fravær ringet op af vejlederen. Formålet var primært at give dem et tilbud om vejledning, med hensigt på hjælpe og fastholde de studerende på uddannelsen. Desværre var det få af de studerende der tog imod tilbuddet om en samtale.

Perspektiver

Projektet var fra starten ambitiøst i sigte og omfang. Det var interessant at rulle en rækkefrafaldsinitiativer ud i ét fælles koordineret projekt, på tværs af flere forskellige uddannelser. Det var en klar succes at drive initiativet med en dedikeres vejleder, i stedet for at forsøge sig med at finde VIP’kræfter på fagene. Det betød en sikker drift på projektet og betød også at de studerende I højere grad følte de kunne ”lufte” de dumme spørgsmål, kritik af undervisningen og af uddannelsen generelt. Spørgsmål og bekymringer, som de studerende selv gav udtryk for var svære at drøfte i en anden sammenhæng.