Bedre rekruttering af studerende til IUP's kandidatuddannelser

Afrapportering

Kort projektbeskrivelse:

Med studiefremdriftsreformen og kravet om dimensionering står DPU overfor to store udfordringer: 1) Initialfrafaldet på instituttets kandidatuddannelser er stort (ca.25%), og 2) de færreste studerende gennemfører deres uddannelse på normeret tid. Målet med indeværende projektet har derfor været at sikre en bedre rekruttering til DPU’s kandidatuddannelser ved at implementere en ny optagelsesprocedure.

Projektet har bestået af følgende delprojekter:

• Evaluering og udvikling af nyt format for optaget til DPUs kandidatuddannelser kaldet de uddannelsesfaglige relevansbeskrivelser, herunder videreudvikling af informationen til de kommende studerende.
  • Evaluering af optaget 2015 på følgende parametre:
    • Optagets sammensætning på de enkelte uddannelser: 1) De optagede studerendes adgangsgivende uddannelsesbaggrund og 2) de studerendes uddannelsesprioritet.
    • Initital frafaldet opgjort pr. uddannelserne, herunder undersøgelse af begrundelser for udmeldelse.
    • De studerendes gennemførelse på 1. semester, herunder stikprøvekontrol af fremmøde på udvalgte uddannelser.

Mål/tilfredshedskriterier:

1. Mindske initialfrafaldet med 5% på instituttets kandidatuddannelser i 2015.
  2. Øge gennemførelsen med 5% på første semester (efterår 2015).

Resultat:

• Udvikling af nyt format for de uddannelsesfaglige relevansbeskrivelser
  • Reduktion af nej-tak studerende på ca. 20% (fra 270 til 206)
  • Flere 1. prioritetsansøgere på enkelte uddannelser
  • Bredere optag. Gruppen af studerende med en professionsbachelor som pædagog er stort set den samme, men flere studerende med en lærerbaggrund samt gruppen af øvrige studerende (fysioterapeuter, sygeplejersker, social-rådgivere mv.) har været stigende.
  • I forhold til de studerendes gennemførelse på 1. semester afventes resultaterne fra re-eksamener.