Mentorprojekt for kommende og nye studerende

Afrapportering

Formål med projektet:

Formålet med mentorprojektet var todelt. Første del før studiestart og anden del efter studiestart.

• Før studiestart: idéen var at en gruppe studerende ville stille sig til rådighed som mentorer eller studenterambassadører for kommende studerende. Kommende studerende vil på den måde få mulighed for at få indsigt i hverdagen som studerende på den pågældende uddannelse og hjælpes til at træffe et mere informeret studievalg.
  • Efter studiestart: i koordinering med mentorer for kommende studerende, skulle der også igangsættes mentorordning for de studerende der var startet på en BA. Formålet var at forbedre og øge den faglige og sociale integration på bacheloruddannelserne, så studerende blev fastholdt bedre på studiet.

Ved at have de to projekter koordineret, før studiestart og efter studiestart, var forhåbningen at det vil give vores mentorer øget indsigt i hvilke problemer, overvejelser og overraskelser de nye studerende møder gennem valg og start på uddannelse. I sidste ende var tanken, at denne viden kunne bruges til at forbedre vejledningen for kommende studerende på det konkrete studie.

Resultater

Projektet blev desværre først sat i gang så sent, at det var svært at nå at lave første del af projektet til studiestart 2015. Igennem processen blev det klart at det krævede en del rekrutterings og koordineringsarbejde med f. eks. gymnasieskolen. Midlerne er derfor blevet brugt på at opsætte drejebog og materiale, så første del af projektet kan køre til studiestart 2016 (og fremover).

I anden del af projektet har vi haft 230 nye studerende knyttet til en mentor på deres fag. Det har været forskelligt fra fag til fag hvilke fokusområder mentorerne har haft. Der har blandt andet været´fokus på: de udsatte studerende som ellers ikke opsøger vejledning, videre introduktion til studielivet og gode studievaner, de gode studiegrupper, notatteknik, god forberedelse til undervisning osv. Et enkelt fag (Idéhistorie) har også brugt mentorer på 6. semester af bacheloruddannelsen, for at sikre en bedre overgang fra BA til Kandidat.

Indfrielse af mål og perspektiver

Som sagt var det ikke muligt at udføre første del af projektet i tide. Da først mentorerne var klar til at blive kontaktet af kommende studerende, var undervisningen slut og de studerende var I eksamensperiode. Derfor var det ikke muligt, som ellers tiltænkt, at hive kommende studerende ind I en undervisningssammenhæng eller til et studiegruppemøde. Vi forventer at arbejdet med projektet givet udbytte ved studiestart 2016.

I anden del af projektet har vi haft mange studerende knyttet til en mentor. Der har været meget positive evalueringer fra de nye studerende og fra mentorerne selv. Eftersom ”det nye” i dette projekt var at kombinere et klassisk mentor projekt med et udvidet forløb ikke kom til at lykkedes, er det svært at sige hvorvidt der er noget værdi i at kombinere de to elementer. Den model der har været designet indtil videre, er svær at skalere op og brede ud til andre uddannelser (specielt fag som ikke er repræsenteret i gymnasieskolen). Skal man udbrede mentorprogram for kommende studerende til andre fag, er det vigtigt der findes en mindre koordinerings og reklametung model som let kan indgå i den normale rekruttering.