Seminar om sprogsamarbejdet med BCOMM

Afrapportering

Formål

Som en del af instituttets uddannelsesstrategiske planer har Institut for Kommunikation og Kultur i 2015 deltaget i en proces om samarbejde mellem sproguddannelserne på IKK og Institut for Erhvervskommunikation på BSS (BCOM) og muligheden for flytning af BCOM’s sproguddannelser til IKK. Samarbejdet skal bidrage til at indfri instituttets strategi for sprogfagene og samtidig bidrage til at løse udfordringerne forbundet med dimensioneringen.

Som led i processen har der været afholdt hhv. en workshopdag d. 21. september og et seminar d. 18. og 19. november 2015 med deltagelse af undervisere fra begge institutters sproguddannelser.

Formålet med workshopdagen var en indledende drøftelse af rammerne for uddannelsessamarbejdet samt etablering af arbejdsgrupper, der skulle bidrage med input til uddannelsesstrukturen inden for det enkelte sprogområde.

Formålet med seminaret var desuden at opnå konsensus om den grundlæggende struktur for uddannelsessamarbejdet på sprogområdet og at få skabt større klarhed om den indholdsmæssige udfyldelse af strukturen.

Resultater

Workshoppen og seminaret blev afholdt som planlagt med deltagelse af størstedelen af VIP-kollegaer fra både IKK og BCOM.

Workshopdagen og seminaret har bidraget til inddragelse af og opbakning fra fagmiljøerne i processen og drøftelserne fra begge arrangementer har givet vigtige input til koordinationsgruppen for sprogsamarbejdets løbende arbejde med uddannelsesstrukturen for sprogsamarbejdet.