Ensartethed og digitaliseret undervisningsevaluering integreret med BlackBoard

Afrapportering

Formålet med initiativet har været at etablere et fælles, digitaliseret undervisningsevalueringssystem på AU, således at der sikres en ensartet understøttelse af undervisningsevalueringerne på universitetet.

På baggrund af en kort analyse af de eksisterende digitale evalueringsløsninger på AU, valgte projektet at udvikle en specialdesignet ”Building Block”, der er tilgængelig for opsætning og afvikling af evalueringer direkte i Blackboard.

Den første version af modulet (v.1) understøtter de centrale behov i evalueringsprocessen og følger af den proces og de fælles principper for undervisningsevaluering, der blev besluttet af Uddannelsesudvalget på grundlag af anbefalingerne i rapporten ”Forslag til etablering af fælles mål for undervisningsevaluering på Aarhus Universitet” i 2013.

Modulet er grundlæggende bygget op om en spørgsmålsbank, hvorfra forskellige niveauer i organisationen kan udvælge spørgsmål til evalueringen. På AU niveau vælges fx 3 obligatoriske spørgsmål, der skal indgå i alle universitetets kursusevalueringer. Selve evalueringen foretages direkte i Blackboard af de studerende, der er tilknyttet læringsrummet via en STADS-tilmelding. Afrapporteringen af evalueringens resultat kan tilgås af den kursusansvarlige fra læringsrummet og vises i en grafisk oversigt.

**Se figur

Evalueringsmodulet blev lagt i produktion i uge 9 (2016), og der er foretaget de første evalueringer i systemet på HE og ST.

Der er opsamlet krav og ønsker i en back-log til version 2 af evalueringsmodulet.