It-undersøgelse af bedre uddannelsesmatch (kvote 2 på medicin)

Afrapportering

Formålet med initiativet har været at udvikle et system, der kan understøtte de særlige kvote 2-optag og dermed optimere AU’s understøttelse af optagelsesprocessen for uddannelser med adgangsprøve. P.t. gennemgås de sidste tests af systemet før ibrugtagning primo april. 

IT-understøttelsen er essentiel af to årsager:

  1. AU bør præsentere en professionel og smidig ansøgnings- og optagelsesproces for ansøgerne i kvote 2 på samme måde, som hvis de søger om optagelse på SDU, og
  2. det voksende antal ansøgere i kvote 2 giver et betydeligt og mærkbart pres i administrationen.

Konkret har initiativet udviklet design og IT-systemunderstøttelse af optagelsesprocessen for kvote 2-ansøgere på bacheloruddannelsen i medicin, hvor man fra optagelsen i 2016 indfører en to-trins optagelsesprøve. Fokus har været på ansøgernes brugeroplevelse af IT-understøttelsen af den særlige ansøgningsproces i forbindelse med optagelsesprøver. Initiativet yder desuden IT-understøttelse af nogle af de administrative processer, som et prøveforløb involverer, bl.a. holdsætning og indlæsning af testscores efter en bestemt standard. Der vil stadig være en del manuel administration forbundet med den fulde administrative håndtering af testforløbet.

Det er ønsket, at systemet udvikles til at kunne håndtere en højere grad af IT-understøttelse af de administrative processer ved kvote 2-forløbet på medicin og udvides til også at kunne håndtere allerede anvendte adgangsprøver (musikvidenskab og idræt), kommende kvote 2-forløb og på sigt en mere brugervenlig understøttelse af ansøgningsforløbet for alle ansøgere til universitetets bacheloruddannelser.