Kvote 1 kampagne

Afrapportering

Der er sat en mere offensiv og synlig retning i rekrutteringsarbejdet, der skal profilere Aarhus Universitet i almindelighed og universitetets uddannelser i særdeleshed. Det er udtryk for et ønske om at profilere Aarhus Universitet som et fagligt stærkt universitet. Hensigten har været at markere Aarhus Universitets særlige styrkeområder: Høj faglighed, stærke faglige fællesskaber og gode fremtidsmuligheder for de studerende efter endt uddannelse. Som et væsentlig nyt signal har der været fokus på, at AU bliver det foretrukne universitet for de dygtigste studerende.

Indsatsen har følgende succeskriterier:

  • Øge den gennemsnitlige adgangsgivende kvotient
  • Forøge ratioen mellem antal 1. prioritetsansøgninger og antal studerende optaget på bacheloruddannelserne
  • Øge andel optagne i Midtjylland, Nordjylland og Syddanmark
  • Stigende andel af universitetssektorens ’full degree’-studerende iht. Udviklingskontraktens mål

Den nye tilgang blev udfoldet i en ekstra kvote 1-kampagne, der løb af stablen i maj/juni 2015. Kampagnen var baseret på outdoormedier med en bredere målgruppe end der er opereret med i hidtidige rekrutteringskampagner. Den primære målgruppe er potentielle studerende, men forældre, erhvervslivet og øvrige eksterne samarbejdspartnere indgik som vigtige sekundære målgrupper.  Kampagnen har særligt promoveret otte uddannelser (hvert fakultet har udvalgt to uddannelser): civilingeniør, kemi, medicin, folkesundhedsvidenskab, erhvervsøkonomi/HA, økonomi, uddannelsesvidenskab og historie.

Kampagnen er evalueret meget positivt. 80% af målgruppen har en positiv holdning til kampagnen og budskabet om faglighed og fælleskab signaleres klart. Kampagnen har sammen med de øvrige rekrutteringsaktiviteter præsteret godt.