Dimensionering: ny uddannelsesstruktur på BCOM

Afrapportering

Forenkling af uddannelsesstrukturen på Institut for Erhvervskommunikation (BCOM), herunder sammenlægning/samarbejde om sproguddannelser på BCOM (Aarhus BSS) og IÆK (ARTS).

Baggrund

Baggrunden for arbejdet med forenkling af instituttets sprog- og kommunikationsuddannelser er uddannelses- og forskningsministerens udmelding af et loft for optaget på en række videregående uddannelser med dårlige jobperspektiver for optaget i 2015 og frem - dimensioneringen (se: http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/videregaende-uddannelse/dimensionering ). Udmeldingen taler i retning af sammenlægning af små uddannelser, f.eks. sammenlægning/samarbejde om sproguddannelser på BCOM (Aarhus BSS) og IÆK (ARTS), hvilket alt andet lige også vil gøre det lettere at opretholde et stærkt fagligt miljø samt hold af en størrelse, der reducerer udgifter forbundet med opretholdelse af små uddannelser, her specifikt uddannelser inden for tysk, fransk og spansk.

Ud over sammenlægning/samarbejde om sproguddannelserne, omfatter initiativet også udvikling af instituttets kommunikationsuddannelser, herunder en drøftelse/vurdering af det hensigtsmæssige i eventuelt at sammenlægge instituttets to kandidatuddannelser inden for virksomhedskommunikation – alternativt udvide samarbejdet mellem disse. Dette bl.a. også for at sikre en skarp profil på et "marked" med stor konkurrence. I den sammenhæng er der endvidere behov for at revurdere uddannelsernes titler.

En plan for en ny uddannelsesstruktur/portefølje på BCOM blev drøftet på fakultetsledelsesmødet den 23. juni.

Samarbejdet med IÆK/ARTS om sproguddannelserne blev formelt igangsat i 2011, men har reelt kun fungeret i forhold til fransk. Udviklingsarbejdet relateret til kommunikationsuddannelserne (KA) blev igangsat efteråret 2014, men blev udsat i lyset af dimensioneringen.

Formål

At arbejde med en forenkling af uddannelsesstrukturen på Institut for Erhvervskommunikation, både sprog- og kommunikationsuddannelserne, der bl.a. skal sikre et godt studiemiljø, en stærk faglig profil og bæredygtige uddannelser i lyset af dimensioneringen. Det indebærer, at samarbejdet med ARTS/IÆK om sproguddannelserne udvides og udbygges.

Indhold /aktiviteter

Medarbejdermøder, koordinationsgruppemøder, arbejdsgruppemøder, seminar m.m. Se bilag.

Resultater

• Samarbejde/sammenlægning af uddannelser inden for tysk, fransk, spansk og engelsk (erhvervssprog-kultursprog): kassogrammer/oplæg til fremtidig uddannelsesstruktur for sproguddannelserne (se bilag).
  • Udvikling af instituttets kommunikationsuddannelser: kassogrammer/oplæg til fremtidig uddannelsesstruktur (se bilag), nedsættelse af Task Force der skal undersøge muligheden for at ændre uddannelsestitlen.
  • "Nye" sammenlagte uddannelser forventes udbudt fra 2017. Se oplæg til fremtidig uddannelsesstruktur (bilag 5).
  • På langt sigt: sikre en bedre beskæftigelse for uddannelsernes kandidat samt mere robuste uddannelser.

Bilag:

1. Fælles procesplan for udvikling af AU-koncept for sammentænkte sproguddannelser, 2. september 2015.
  2. Notat vedr. rollefordeling og arbejdsopgaver ifm. sprogsamarbejdet Arts-Aarhus BSS, 16. september 2015
  3. Program for sprogseminar, Munkebjerg Hotel, Vejle, den 18. og 19. november 2015
  4. Følgeskrivelse, indstilling, sprogfagene, 8. februar 2016
  5. Indstilling, sprogsamarbejde, 8. februar 2016