Sikring af relevante og differentierede læringsaktiviteter med højt læringsudbytte i praktikuddannelsen

Afrapportering

Formål

...at kvalitetssikre arbejdet i Praktikcentret SKT, AU, mhp. at opnå højt elevudbytte og et øget antal uddannelsesaftaler, samt fastholde SKT’s godkendelse som praktikcenter (udbud forår 2016).
Mål for 2015:
a) kvalitetssikre elevernes læringsudbytte i praktikuddannelse på SKT og i uddannelsesaftaler i virksomheder, herunder styrke samarbejdet med IO, b) udvikle metoder og proces til løbende evaluering af elevernes faglige og personlige kompetencer som baggrund for tilrettelæggelse af individuelle læringsaktiviteter, c) udvikle hensigtsmæssig og effektiv støtte og vejledning til individuel praktikpladssøgning

Resultater

Målopfyldelse: Målet var at udviklingsfasen vil føre til materiale, der gennem operationalisering og løbende evaluering vil sikre opfyldelse af de beskrevne mål for indsatsen. Gundet særlige omstændigheder viste dette mål sig ikke realiserbart, om end fasen førte til et yderst solidt materiale, der vil danne grundlag for det videre arbejde. Materialet er på en række områder så færdigt, at det kan tages i anvendelse primo 2016. På andre områder er der behov for yderligere udvikling, bearbejdning og præcisering af materialet, før end det kan implementeres.  Set i lyset af projektets fremdrift revurderes forløbet i den første del af implementeringen, således at der fra januar til ult. marts 2016 vil være fokus på udvikling OG implementering

Perspektivering

Fremdrift: Travlhed i driftsopgaver, vanskeligheder i forhold til at rekruttere kvalificerede vikarer med ganske kort varsel, samt sygdom blandt faste medarbejdere og indkaldte vikarer, har desuden udfordret den forventede fremdrift i projektet. Ovennævnte omstændigheder samt det, at SKTs specialkonsulent, der er konsulent på projektet, desuden har været sygemeldt en del af projektperioden, har haft betydning for projektets fremdrift, der ikke har levet op til det forventede.
Erfaring fra udviklingsfasen er desuden, at udvikling og implementering vanskeligt lader sig fuldstændigt afgrænse. Mens overordnede linjer i projektplan, hvor første del består af intensiv udviklingsfase efterfulgt af længere implementeringsfase bibeholdes, revurderes plan for fremdrift i første kvartal af 2016. Dette betyder, at udvalgsarbejdet fortsættes ind i 2016. Desuden indføres en række skrivecamps, hvor praktikcenterteamet i fællesskab arbejder med endelig bearbejdning af procedurebeskrivelser, der skal sikre systematik og samarbejde inden for de nævnte kerneområder. Ultimo marts 2016 præsenteres det endelige resultat af indsatsen, i form af ”Kvalitetshåndbog – Praktikcentret SKT/AU".