Du er her: AU  Medarbejdere  Medarbejderservice IT Sikkerhed Totrinsbekræftelse

Totrinsbekræftelse

Totrinsbekræftelse betyder, at du både skal logge ind med brugernavn og adgangskode, og derefter med din smartphone.

Sådan virker det

Når du eksempelvis vil logge på AU's VPN, skal du indtaste din adgangkode, som du plejer, herefter vil app'en, du har installeret på din smartphone, spørge om du er i gang med at logge ind, og så trykker du accept.

Hvorfor er det vigtigt?

Totrinssbekræftelse øger sikkerheden på din konto og dine persondata, ved at involvere din smartphone i login-proceduren, så man ikke kan tilgå en konto, ved bare at kende brugernavn og adgangskode.

Sådan tilmelder du dig totrinsbekræftelse

1 - Log in på mit.au.dk med NemID

For at tilmelde dig totrinsbekræftelse skal du logge ind på mit.au.dk vha. NemID. Hvis du ikke har NemID skal du kontakte din lokale IT support.

Hvis du ikke er logget ind med NemID på mit.au.dk vil du bleve bedt om dette inden du kan tilmelde dig totrinsbekræftelse. 

2 - Download NetIQ Advanced Authentication appen til din smartphone

Download via link

For at downloade appen kan du gå til dette link på din smartphone: au.dk/tt

 

Til iPhone

Installer appen NetIQ Advanced Authentication i App Store. 

Linket direkte til app'en i App Store finder du her

 

Til Android-telefoner

Installer appen NetIQ Advanced Authentication i Google Play.

Linket direkte til app'en i Google Play finder du her

 

Til Windows telefoner

Installer appen NetIQ Advanced Authentication i Microsoft Store

Linket direkte til app'en i Microsoft Store finder du her

 

 

3 - Tilmeld dig totrinsbekræftelse

1. På mit.au.dk: klik på totrinsbekræftelse under "Personlige oplysninger"

2. Du kommer nu til denne side. (medmindre du ikke er logget ind med nemid. I det tilfælde vil du blive bedt om at logge ind med nemid)

3. Åben NetIQ Advanced Authentication appen på din smartphone.

 

4. Accepter End User License Agreement, hvis du vil bruge appen.

 

 

 

5. Indtast en PIN kode, du selv finder på. Dette fungerer fremover som din PIN kode til denne app.

 

 

6. Indtast PIN koden igen.

 

 

7. Giv appen tilladelse til at sende dig meddelelser. På denne måde vil du få en meddelelse, når du fremover forsøger at logge på et system, der bruger totrinsbekræftelse. 

 

8. Tryk på plusset øverst i højre hjørne.

  

9. Giv appen tilladelse til at bruge kameraet til at scanne QR koden.

 

10. Scan QR koden på skærmen.

Det gør du ved at tage et billede af QR koden på din computerskærm ved at bruge din smartphone med NetIQ-appen som kamera.

 

11. Når koden er godkendt skal du give et navn til din tofaktorbekræftelseskonto.

 

12.Du har nu tilmeldt dig totrinsbekræftelse

Og du ser dette skærmbillede. Koden, der står og tæller ned skal du ikke bruge. Du vil modtage en push-besked når du forsøger at logge på og skal derfor ikke bruge koden (medmindre din telefon ikke har forbindelse til internettet (Wifi eller 4G))

Kun hvis du ikke har adgang til internet når du vil logge på. Se mere om hvordan du gør dette senere i denne vejledning.  

 

 

Sådan logger du på med totrinsbekræftelse

Log på med totrinsbekræftelse

Opret forbindelse til tjenesten (i dette eksempel VPN) og hav din smartphone klar.

Indtast dit brugernavn fx au123456@uni.au.dk (for konsulenter: ext-xxx@uni.au.dk ) og adgangskode:

Afvent nogle sekunder og tjek din smartphone for en authentication request.

Åben NetIQ Advanced Authentication-appen og tryk "Accept"

Hvis du ikke har adgang til dataforbindelse (4G) eller wifi

Hvis ikke du har adgang til dataforbindelsen(4G) eller wifi kan du ikke modtage en pushbesked fra tofaktorbekræftelsen.

Istedet kan du indtaste en kode, som du finder i appen.

Indtaste talkoden fra din NetIQ Advanced Authentication app'en på følgende måde

  • Brugernavn: AUxxxxx@uni.au.dk
  • Password: xxxxxxxxxxx&<koden fra din APP>   (husk &-tegnet mellem dit password og koden fra APP’en)

 

 

 


1441338 / i40