På Aarhus Universitet følger planlægning af undervisning og eksamen et fælles årshjul og fælles retningslinjer.
Her på siden kan du læse mere om, hvilke retningslinjer der gælder.
Aarhus Universitet anvender curriculumbaseret planlægning.
Det betyder, at undervisnings- og eksamensaktiviteter planlægges før de studerende tilmelder sig de enkelte kurser eller eksamener.
Målet med curriculumbaseret planlægning er:
Stabile og forudsigelige timeplaner for både studerende og undervisere
At timeplanerne er klar tidligere
Den curriculumbaserede planlægning foretages på baggrund af:
Informationer fra studieordningen, erfaringer fra foregående semestre, data om tilmeldinger og studenteradfærd, mv.
Beslutninger om maksimum antal deltagere pr. undervisningshold
Beslutninger om, hvilke aktiviteter der må og ikke må overlappe hinanden. Det kan for eksempel være i form af at oprette ’klynger’, hvor alle fag i klyngen ikke må overlappe hinanden
Indmeldinger fra fagmiljø vedr. rammer for undervisning og eksamen
Fordele ved curriculumbaseret planlægning
Årshjulet er fastsat, sådan at de studerende er informeret om timeplaner og eksamensdatoer minimum en uge inden tilmeldingsfristen.
Datoer for planlægning af efterårssemesteret
Lokaledeling:
Publicering af timeplan og eksamensdatoer (senest): 24. april
Tilmeldingsperiode: 1.-5. maj
Datoer for planlægning af forårssemesteret
Lokaledeling:
Publicering af timeplan og eksamensdatoer (senest): 24. oktober
Tilmeldingsperiode: 1.-5. november
Lokaledeling
Deling af lokaler finder sted ad to omgange:
Undervisningsaktiviteter på Aarhus Universitet kan planlægges mandag-torsdag kl. 8-18 og fredag kl. 8-16.
Undervisningen begynder kl. 15 minutter over – dvs. at det akademiske kvarter anvendes på hele universitetet. På den måde sikres tid til skifte mellem undervisningslokaler og –aktiviteter.
Ved planlægningsperiodens start indhenter planlægningsafdelingen oplysninger fra fagmiljøet vedr. evt. begrænsninger for planlægning af undervisningen. Det enkelte fakultet fastsætter selv metode, kommunikationsveje og praksis for dette.
Undervisningsplanlægningen tager følgende begrænsninger i betragtning:
Begrænsninger ift. studerendes forløb
Faglige begrænsninger:
Desuden kan institut- eller fakultetsledelserne træffe beslutning om begrænsninger ift. underviseres rådighed.
En væsentlig forudsætning for, at den curriculumbaserede planlægning fungerer og tilvejebringer stabile og forudsigelige timeplaner er på den ene side, at omfanget af ændringer til timeplanerne holdes på et så lavt niveau som muligt, og at der på den anden side er tilstrækkelig fleksibilitet, til at ændringer på grund af uundgåelige situationer som fx sygdom og fratrædelse kan håndteres.
Lokaledelingen ifm undervisning gennemføres efter fælles spilleregler:
Planlægning af undervisning:
Lokaledeling:
Tekst på vej
Tekst på vej
Tekst på vej
Planlægning af undervisning og eksamen varetages af fakulteternes studieadministrative enheder.