Ny formand for Akademisk Råd på Arts

Akademisk Råd på Arts har valgt Nina Javette Koefoed til ny formand.

Nina Javette Koefoed
Per Stounbjerg

På Akademisk Råds møde den 2. februar 2015 valgte rådets medlemmer Nina Javette Koefoed til ny formand. Hun overtager posten fra Per Stounbjerg, der har været formand siden 2012:

”Det har været en intens og udfordrende periode. Rådet var ligesom fakultetet helt nyt, der har skullet vedtages fælles retningslinjer en masse og samtidig oparbejdes strukturer for medarbejder- og studenterinddragelse på alle niveauer. Rådet har været aktivt i at påpege og rette op på nogle af de skævheder, der opstod i udviklingsprocessen. Internt er tingene ved at komme i en god gænge; men med bl.a. den forestående dimensionering er der udfordringer nok at tage fat på. Jeg er sikker på, at Nina er den helt rette til at lede rådet og indgå i en konstruktiv dialog med ledelsen det eller – forhåbentlig – de kommende år,” siger Per Stounbjerg.

Nina Javette Koefoed ser også frem til opgaven:

”Jeg glæder mig til at fortsætte det arbejde vi har lavet i Akademisk Råd med Per som formand. Jeg ser Akademisk Råd som et vigtigt politisk organ på fakultets- og universitetsniveau, hvor medarbejdernes repræsentanter har mulighed for at indgå i centrale, strategiske diskussioner om det faglige arbejde og rammerne for det. De politiske og økonomiske rammebetingelser for fakultetet ændrer sig hurtigt i disse år, ligesom vi er i en afsluttende fase af en snart langvarig omstruktureringsproces. Jeg ser frem til at være med til at sikre, at Akademisk Råd fungerer som en aktiv og tydelig del af de faglige, politiske og strategiske diskussioner i denne situation. Samtidig er det vigtigt for mig at arbejde for koblingen mellem Akademisk råd og de faglige miljøer for på den måde at skabe brede debatter af de emner, der arbejdes med i Akademisk Råd,” siger Nina Javette Koefoed.

Nina Javette Koefoed er lektor ved Institut for Kultur og Samfund. Hendes forskning har primært fokuseret på forholdet mellem individ og stat i Danmark i det 18. og 19. århundrede. I øjeblikket arbejder hun dels med et projekt om sociale relationer i 1700-tallets husstand, dels med et projekt om medborgerskab og valgret i det sene 1800-tal. Nina har været universitetspolitisk aktiv siden sin studietid og har som ph.d.-programleder arbejdet med administrative, ledelses- og politiske opgaver på institut- og fakultetsniveau og løbende bidraget med ideer og løsninger i de fakultetspolitiske diskussioner.

Fakta om Akademisk Råd

Akademisk Råd skal sikre medbestemmelse og medinddragelse vedrørende akademiske forhold i bred forstand, herunder bl.a. hovedområdets interne fordeling af bevillinger og forhold vedrørende forskning, talentudvikling, uddannelse og videnudveksling. Herudover er rådet med til at sammensætte de udvalg, der skal vurdere ansøgere til videnskabelige stillinger og tildele ph.d.- og doktorgraden. Akademisk Råd kan desuden udtale sig til rektor.