Nyhedsbrev fra dekanen maj 2024

Kære alle

I fredags havde jeg den store fornøjelse at se kapsejladsen blive sat i gang. Hvor var det skønt at se universitetsparken dækket af solskin og fyldt med glade studerende. Det er præcis dét, et universitet skal være. Et sted, hvor unge mennesker uddanner sig og former et fremtidigt liv gennem sammenhold, fællesskab og uddannelse.

De studerende kan dog ikke kun arrangere og afholde fantastisk festlige begivenheder for hinanden. Vores studerende er også gode til at tage fat i omverdens udfordringer. Et godt eksempel på det var, da 50 studerende fra Cognitive Science gav Vestas råd om cyberawareness på eventstedet Fikumdik i Aarhus – det kan man se mere om her.

Netop den fornemmelse af, at universitetet gør en kæmpe forskel for mange unge mennesker, men at de unge mennesker også gør en vigtig forskel for samfundet, bruger jeg en hel del tid på at holde fast i. Særligt nu, hvor Regeringen, SF, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Konservative har landet en aftale om dimensionering af optaget i 2025-2029 på landets universiteter. Det er den varslede sektordimensionering, som er en del af kandidatreformen fra 2023, og som vil betyde en reduktion af bacheloroptaget på Aarhus Universitet med 9,5 % i forhold til baseline 2018-2022.

Universitetsledelsen vil nu gå i gang med at finde ud, hvordan den reduktion skal fordeles på universitetet. Der er ikke tvivl om, at det medfører en forandring af vores uddannelsesudbud, og at det ikke er en nem opgave. Så snart fordelingen er faldet på plads på tværs af fakulteterne, og vi ved lidt mere om, hvad det præcis kommer til at betyde for os på Arts, vil jeg sende en opdatering til alle medarbejdere på fakultetet.

Fakultetsledelsen sluttede april måned af med Advisory Board møde på Moesgaard. Vi havde et par fine dage med gode råd fra kolleger, og det er værd at hæfte sig ved, at flere roste universitetet for at arbejde så seriøst med at udvikle vores studerendes digitale kompetencer. Det er flot, at så mange undervisere har deltaget i kurset om digital dannelse og det digitale curriculum. Netop det lange træk gør også, at vi som fakultet er bedre rustet til en diskussion om og brug af generativ AI, så vi kan sikre os, at vores studerende har helt opdaterede kompetencer.

Som dekan glæder jeg mig også til at komme tættere på både de studerende og kolleger, når dekansekretariatet flytter i Nobelparken i begyndelsen af september. Det har været godt som ny dekan at sidde tæt på rektor og prorektor, men nu glæder jeg mig til at møde alle jer, det hele handler om i hverdagen. Vi starter i Nobelparken, og hvem ved, måske får vi lejlighed til at afprøve flere matrikler på Aarhus Universitet.

Og så håber vi, at sidste uges næsten-sommer bare var en god forsmag, og at foråret lurer lige om hjørnet med sol og varme.

Husk at nyde det.

Bedste hilsner