Fire forskningsprojekter fra Arts finansieres med knap 20 millioner

Millioner til excellent forskning på Arts fra Det Frie Forskningsråd.

Projekttitel: Affects, Interfaces, Events

Bevillingsmodtager: Bodil Marie Stavning Thomsen, lektor på Nordisk Sprog og Litteratur

Bevilget beløb: 6.477.693

Projektbeskrivelse: Projektet ‘Affects, Interfaces, Events’ undersøger en spontan (kropslig) affektiv involvering i interfaces mellem mennesker og digital teknologi. Ordet affekt betegner siden 1600-tallet (Spinozas Etik, 1678) den påvirkning, der opstår i mødet med noget udefrakommende, og som har indflydelse på den måde, vi sanser og erfarer verden på – også uden at man er sig det bevidst. Det er projektets tese, at digitale interfaces affektivt påvirker vores sansning og erfaring af verden og af hinanden og at interfaces, hvori affektiv sansning spiller en betydelig relationel rolle over tid, erstatter tidligere former for tidslig og rumlig repræsentation og organisering. Interface-affekter mærkes ikke blot i kunstneriske og kommunikativt tilrettelagte begivenheder. Gode eksempler på begivenheder, der involverer (ofte ustyrlige former for) affekt, er også børsers op- og nedture i forlængelse af algoritmiske handlers ’Flash Crashes’, i mobiliseringer såsom ’Activist Flash Mobs’ (i.e. Occupy Wall Street) og i designet af mobile ’Augmented Reality’-teknologier, der udvider oplevelsen af fysiske steder med digitale lag af information. Projektet undersøger teoretisk, metodisk og analytisk, hvordan dette skifte fra repræsentation til affekt, fra værk til begivenhed, fra en audiovisuel og tekstlig kulturel organisering til multi-sensoriske organiseringer gennem digitale interfaces, afføder andre former for erfaringsdannelse, kommunikation og handlingsrum.


Projekttitel: The Contemporary Condition

Bevillingsmodtager: Jacob Lund Weinreich, lektor på Æstetik og Kultur

Bevilget beløb: 6.194.886

Projektbeskrivelse: Formålet med dette projekt er at undersøge kontemporaneitet som et bestemmende vilkår i vores samtid. Begrebet kontemporaneitet betegner den tidslige sammensathed, der følger af, at forskellige kulturelle formationer – som er dannet ad forskellige historiske udviklingsspor og på forskellige lokaliteter – bringes sammen i et fælles kulturelt rum. Det drejer sig med andre ord om en sammenbringning af forskellige, men lige nærværende tider i vores historiske nu. Med den overordnede hensigt at undersøge dannelsen af subjektivitet og tidslighed i verden af i dag tager projektet udgangspunkt i en antagelse om, at kunst kan fungere som et laboratorium for udforskning af betydningsdannelse og for forståelser af bredere kulturelle og samfundsmæssige udviklinger. Projektets genstandsområde er derfor fortrinsvis samtidskunst og eksperimenterende kunstnerisk praksis med særligt henblik på nutidens medier og digitale teknologier. Forskningen orienterer sig i forhold til tre tværgående dimensioner: Det menneskelige subjekt, medier og kultur. Projektets undersøgelser svinger således mellem den mikrotidslighed, som er forbundet med menneskelig subjektivitet og maskinens tid, og den makrotidslighed, som er forbundet med kunst og historie: Fra live-programmering og computeren som tidsmaskine over arkiver som virkende erindring og kunstnerisk praksis som produktion af kontemporaneitet til transnationale kunstbiennaler og global billedcirkulation.


Projekttitel: Trust and Risk in Literature

Bevillingsmodtager: Joseph William Sterrett, lektor på Engelsk

Bevilget beløb: 689.079

Projektbeskrivelse: 'Tillid' er et fænomen, som Shakespeare, tillige med mange andre forfattere fra forskellige tidsaldre, nærede stor interesse for at udforske. Dette begreb ændrer sig, i og med at den nyere term 'risiko' bliver introduceret i løbet af det 17. århundrede. På trods af ihærdig forskning inden for tillidsstudier på andre områder, såsom virksomhedsstudier, systemstyring, ledelse, jura og socialantropologi, er det ikke lykkedes for litteraturkritikken at udforske dette aspekt af litteraturen. Det nye netværk har til formål at udforske, hvordan man bedst forbinder den etiske, filosofiske og lingvistiske ekspertise, der ligger i litterære studier med den voksende interesse for forskning i tillidsstudier, hvorved risiko identificeres som en metode til modificering af den traditionelle opfattelse af begrebet tillid. Denne bevilling vil gøre det muligt for os at skabe en ny æra indenfor litteraturkritik med henblik på at bygge bro mellem litteraturstudier og de nuværende teorier vedrørende 'tillid' og 'risiko', således at der kan skabes et sprog, der skal ligge til grund for en forståelse af de måder, hvorpå forskellige kulturer har håndteret nuværende sociale problemer og medvirke til at belyse tillidskriser i vores egen verden.


Projekttitel: Precious Relics: Materiality and Value in the Practice of Ethnographic Collection

Bevillingsmodtager: Cameron David Warner, adjunkt på Antropologi 

Bevilget beløb: 6.479.951

Projektbeskrivelse: Etnografiske museer indsamler kulturarv, der ofte forbindes med noget håndgribeligt. Kulturarven indbefatter også mere uhåndgribelige aspekter som for eksempel den betydning og værdi, den er blevet tilskrevet af de mennesker, der har produceret og brugt den. Som en del af en museumssamling tilskrives kulturarven nye betydninger og nye værdier. Projektet vil undersøge, i hvilket omfang man kan studere skabelsen af værdi på tværs af tid og sted. Hvad sker der, når særligt betydningsfulde genstande fra museumssamlingerne bringes ind i deres oprindelige kontekst? Kan der opstå en ny dannelse af værdi, når kulturarv reaktiveres? Gennem et komparativt perspektiv og baseret på etnografisk feltarbejde og eksperimenterende udstillinger i Afghanistan, Papua Ny Guinea, Indien og Danmark bidrager projektet med en ny forståelse af værdiskabelsen af kulturarv.