International evaluering roser ph.d.-uddannelsen ved Arts

Samlingen af de tre tidligere ph.d. skoler i Graduate School, Arts er blevet en succes. Det understreges af en ny evaluering fra et internationalt ekspertpanel, som dog også har forslag til forbedringer.

”Den internationale evaluering giver megen ros, men peger også på steder, hvor vi kan forbedre indsatsen yderligere, og det er noget af det, vi vil se på i de kommende år”, siger prodekan for forskning og talentudvikling Anne Marie Pahuus.

Evalueringsrapporten, der er udarbejdet af et panel bestående af professor Ann Bygholm fra Aalborg Universitet sammen med professor Janis Jefferies fra Goldsmiths College og professor Christoph Lindner fra Amsterdam Universitet, peger på, at Graduate School, Arts er organiseret godt og sammenhængende, og at de otte ph.d.-programmer er varierede og dækkende for fakultets brede vifte af interesser og ekspertise. Kandidaterne fra ph.d.-skolen har en høj beskæftigelsesgrad efterfølgende – og ikke kun i de traditionelle forskningsinstitutioner, men også inden for den bredere offentlige og private sektor.

Skolen gør det enkelt for de studerende at følge kurser i alle ph.d.-programmer og søger at facilitere det frugtbare samarbejde på tværs af faggrænser. Men rapporten peger også på, at forbindelsen og arbejdsdelingen mellem fagmiljøerne, afdelingerne og ph.d.-programmerne bør ekspliciteres, f.eks. i forhold til de ph.d.-kurser, fakultetet selv stiller med undervisere til.

Kurser og udlandsophold

Danske ph.d.-studerende har ofte små børn og prioriterer familielivet. Derfor kan de obligatoriske udlandsophold være en logistisk udfordring, samtidig med at de studerende finder udlandsopholdene værdifulde for deres forskningsprojekter. Rapporten peger derfor på, at de ph.d.-studerende efterlyser større fleksibilitet indbygget i systemet omkring tilrettelæggelse af flere forskellige, bl.a. flere kortere udlandsophold, der kan tælle som ét langt miljøskift.

Graduate School, Arts har samtidig netop offentliggjort sin årsrapport for 2014, der giver et indblik i omfanget af skolens aktiviteter og spændvidden i de ph.d.-studerendes forskning. I 2014 optog Graduate School, Arts 66 nye studerende og kunne samme år tildele ph.d.-graden til 64 kandidater fordelt på skolens otte forskellige ph.d.-programmer. Der blev udbudt mere end 50 kurser sammen med en bred vifte af workshops, seminarer, kollokvier mv.

Rapporten fra det internationale panel peger da også på, at skolen sikrer et omfattende kursusudbud i forhold til ph.d. studerendes behov og forskningsområder og at engelsk som undervisersprog på disse er en god idé i forhold til ambitionen om mange ph.d.-studerende med anden baggrund end en skandinavisk.