Justeringer i Administrationscenter Arts

Universitetsledelsen har den 28. januar 2015 godkendt en række justeringer i organiseringen af Administrationscenter Arts.

Administrationscenter Arts (ACA) har siden oktober 2014 haft ophæng på fakultetet i stedet for på vicedirektørområderne i administrationen. I de mellemliggende måneder har centret arbejdet på at fastlægge en ny organisering, som Universitetsledelsen nu har godkendt.

Betjening af administrationen flyttes

Flere af funktionsområderne i ACA har siden 2011 serviceret administrationen sideløbende med Arts. Det gælder for HR, IT, Kommunikation og Sprogservice. Den opgave er nu blevet flyttet, så servicering af fællesadministrationen ligger centralt, mens ACA og de øvrige fakulteters administrationscentre betjener sig selv.

ACA skal derfor fremover kun løse opgaver i relation til Arts, og de ACA-medarbejdere, som primært supporterede administrationen uden for Arts, flytter med opgaverne til fællesadministrationen og til Universitetsledelsens stab.

HR kobles på Administrationschefen

Flytningen af medarbejdere har givet anledning til at en mindre justering i organiseringen af de tilbageværende i de berørte funktionsområder:

”Vi har besluttet at nedlægge funktionschefstillingen på HR, da området er for lille til at have egen funktionschef. I stedet kobler vi gruppen af HR-medarbejdere direkte på mig,” forklarer administrationschef Ole Jensen.

(Klik for stort billede)

EVU er stadig uafklaret

De øvrige funktionsområder i ACA fortsætter uden organisatoriske ændringer. Det gælder også for Arts’ biblioteker, som fortsat er en del af det samlede AU Library, men nu under vicedirektøren for Uddannelse. Funktionsområdet Forskning og Talent skifter navn til Ph.d. og Internationalisering.

Der er fortsat et udestående med EVU, Alumne og Karriere:

”Det er beklageligt, at processen er blevet så langstrakt, og jeg ved, det er hårdt for medarbejderne. Universitetsledelsen tager stilling til spørgsmålet i slutningen af februar, og så slutter uvisheden også for denne gruppe,” siger Ole Jensen.   

Eftersyn af Arts administration

Det har dog ikke kun handlet om organisering siden oktober. ACA har også gennemgået et eftersyn med fokus på kvalitet og nærhed i opgaveløsningen. En arbejdsgruppe med repræsentanter fra forskellige medarbejdergrupper og studerende har udstukket rammerne for eftersynet, og alle funktionsområder har afholdt dialogmøder med institutterne.

”Det har været en god proces, hvor ACA og institutter har arbejdet konstruktivt for at finde frem til en samarbejdsform, hvor videndeling og nærhed kommer mere i fokus. Vi etablerer nogle nye rammer for samarbejdet og vil fremover have en løbende dialog om den service, vi skal levere,” fortæller Ole Jensen.

Resultatet af dialogmøderne er en række handlingsplaner, som blandt andet rummer aftaler om mere tilstedeværelse af ACA-medarbejdere på instituttet, faste opfølgnings- og prioriteringsmøder og ACA-deltagelse i udvalgte møder på institutterne.

”De nye rammer for dialog og tættere samarbejde opfatter jeg som nøglen til, hvordan vi skal få administrationen på Arts til at fungere bedre. Vi har allerede taget hul på handlingsplanerne, og opfølgningen er i gang på alle områder,” siger Ole Jensen