Aarhus Universitet fornyer partnerskabsaftale med Aarhus Kommune

Der er lagt vægt på bæredygtighed, talenttiltrækning og iværksætteri i en ny partnerskabsaftale mellem Aarhus Kommune og Aarhus Universitet.

Aarhus Kommune og Aarhus Universitet understreger endnu engang, at de står sammen om at styrke Aarhus som en attraktiv og sund by at bo i for studerende, for familier og for iværksætteren med mod på at udvikle forretningen. Det er noget af indholdet i den fireårige partnerskabsaftale, som universitetet og kommunen netop har underskrevet.

Aarhus Kommune har en årelang tradition for at arbejde sammen med universitetet, og aftalen skal bistå til at gøre samarbejdet konkret med aktuelle projekter, som følger partnerskabets strategiske retninger.

Indholdet i aftalen mellem Aarhus Universitet og Aarhus Kommune er i hovedtræk:

• Samarbejde om, at forskning og viden fra universitetet i langt højere grad bliver anvendt uden for universitetet for at skabe nye forretningsområder og dermed mere vækst og flere arbejdspladser.
  • Etablere flere studiejobs, særligt for studerende med størst risiko for ledighed.
  • Skabe de bedste muligheder for at studerende kan gennemføre projektforløb og specialer med private virksomheder og offentlige organisationer for at øge deres muligheder for at få et job efter dimission.
  • Udvikle bedre rammer for studenteriværksætteri og gøre Aarhus mere synlig over for investorer.
  • Fortsat udvikle et højt fagligt niveau på universitetet, som tiltrækker de dygtigste studerende.
  • I bestræbelserne på at opnå CO2 neutralitet udveksle viden og samarbejde med afsæt i forskning, praktisk erfaring og konkrete handlingsplaner som eksempelvis Aarhus Kommunes Klimahandleplan 2021-2024.

De forskellige samarbejdsfelter fastlægges i en tillægsaftale til partnerskabsaftalen, og samarbejdsfelterne revideres hvert andet år.

Rektor Brian Bech Nielsen er meget tilfreds den fornyede aftale:

”Aftalen fremhæver på fornem vis, at universitetet og kommunen er forbundne kar, der sammen skaber de bedste betingelser for hinanden til gavn for borgerne. Som universitet støtter vi Aarhus Kommunes mål om at skabe en god og bæredygtig by med brug for alle. Samtidig sætter vi stor pris på opbakningen fra Aarhus Kommune til udvikling af vores forskning og uddannelse og indsatser som fx øget studenter-iværksætteri, der også falder i hak med byens ambitioner om et stærkt erhvervsliv”, siger Brian Bech Nielsen.

Også borgmester Jacob Bundsgaard roser den nye partnerskabsaftale:

”I en stadig mere kompleks verden er det nødvendigt at samle kræfterne om fælles mål. Aarhus Universitet og Aarhus Kommune er hinandens forudsætninger, når vi sammen udvikler Aarhus som en international vidensby med løsninger på fremtidens globale udfordringer. Derfor er jeg også glad for at opleve, at partnerskabet med Aarhus Universitet er blevet stadig dybere de seneste år”, siger Jacob Bundsgaard.

Klima sætter et solidt aftryk i aftalen. Universitetet bidrager sammen med Aarhus Kommune til at udvikle vandrensningsteknologi for at beskytte vandressourcerne og samtidig øge den naturlige biodiversitet tæt på byen.

”En af vores tids største udfordringer er klimaforandringerne, som ikke kun kræver adfærdsændring hos den enkelte, men også innovative og forskningsbaserede løsninger. Derfor er det helt afgørende, at Aarhus Universitet og Aarhus Kommune med denne partnerskabsaftale er enige om et stærkt fokus på den grønne omstilling”, siger Jacob Bundsgaard

Brian Bech Nielsen supplerer: ”Det ligger universitetet på sinde at bidrage til løsning af klimaudfordringerne, både de nære og de globale. Det er det oplagt, at universitetets viden og erkendelser tages i brug til at sikre byens forsyninger og velfærd. Derfor er jeg også meget glad for, at klimaindsatser og bæredygtighed er så fremtrædende i aftalen.”

Kontakt:

Aarhus Kommune