Samarbejde med midtjysk kommune kan hjælpe udsatte i job

Ikast-Brande Kommune og Aarhus Universitet har for første gang indgået en formel samarbejdsaftale, som vil styrke indsatsen inden for arbejdskraft, iværksætteri, klima og bæredygtighed samt socialøkonomi.

Rektor Brian Bech Nielsen og borgmester Ib Lauridsen underskriver samarbejdsaftale med rådhuset i Ikast-Brande

Ikast-Brande Kommune og Aarhus Universitet har for første gang indgået en formel samarbejdsaftale. Det foregik på Ikast Rådhus den 10. august 2022.
Det er henholdsvis Ikast-Brandes borgmester Ib Lauritsen og rektor på Aarhus Universitet, Brian Bech Nielsen, der skriver under på aftalen, som vil styrke indsatsen inden for arbejdskraft, iværksætteri, klima & bæredygtighed samt socialøkonomi.

Rammeaftalen indebærer i første omgang, at Ikast-Brande Kommune og Aarhus Universitet nu formaliserer et i forvejen frugtbart partnerskab. Ikast-Brande Kommune har allerede er godt samarbejde med Aarhus Universitets Institut for Forretningsudvikling og Teknologi og forskellige ingeniøruddannelser (AU Herning), som har adresse i Birk.

”Vi har i forvejen et rigtigt godt projekt, hvor vi hjælper unge studerende fra AU Herning ud i virksomhederne, enten mens de studerer eller som dimittender. Det samarbejde vil vi gerne udvide til også at omfatte de studerende fra AU for at sikre områdets virksomheder den helt rigtige arbejdskraft. Kvalificeret arbejdskraft er et helt afgørende konkurrenceparameter for vores virksomheder både nu og i årene fremover, og samarbejdet her kan være med til at sikre den arbejdskraft”, fortæller borgmester Ib Lauridsen og fortsætter ”Også klima og bæredygtighed er vigtige parametre for vores virksomheder. Desuden har vi meget fokus på at få udsatte borgere i job og vil her meget gerne have noget følgeforskning fra AU, så vi kan blive klogere på, hvad der virker”.

Hos Aarhus Universitet ser man frem til at få et formaliseret samarbejde med den midtjyske kommune, forklarer rektor Brian Bech Nielsen.

”Aarhus Universitet skal være en relevant samarbejdspartner for alle kommuner i regionen. Her er Ikast-Brande interessant, fordi kommunen har betydelige ambitioner inden for rekruttering af højtuddannet arbejdskraft og social-økonomiske indsatser. Til den første del kan Aarhus Universitet bidrage med, at vores studerende allerede under studiet får kontakt til midtjyske virksomheder for at give dem netværk og forbedrede job- og karrieremuligheder. Til kommunens sociale indsatser kan universitetet tilføre viden, eller der kunne være forskningsprojekter, som kan komme begge parter til gavn,” siger rektor.

Samarbejdsaftalen gælder til 2025 og ledes af en styregruppe med repræsenterer fra universitetet og Ikast-Brande Kommune.

Læs samarbejdsaftalen her