Forskerteam og virksomhed skaber nybrud i udviklingen af børns skrivefærdigheder

Forskningssamarbejde gav medvind til banebrydende læringsværktøj målrettet skolebørn hos virksomheden Writereader. Ifølge en ny undersøgelse løfter et partnerskab med Aarhus Universitet virksomhedernes impact.

Analyser af tusindvis af tekster gjorde det muligt for et forskerteam ved Aarhus Universitet at opdage nye skriftsprogsstadier hos skolebørn sammen med Writereader-direktør Janus Madsen. Foto: Writereader/PR

En alliance mellem forskere fra Aarhus Universitet og den digitale virksomhed WriteReader har åbnet døren til en helt ny tilgang til skriveundervisning af de yngste skolebørn.

Gennem samarbejdet er det lykkedes at udvikle et innovativt digitalt værktøj, der ikke kun letter opdagelsen af skrive- og læsevanskeligheder hos børn, men også giver indblik i skriveprocesser og læringsmønstre.

Forskningen bag er baseret på virksomhedens undervisningsapp Skriv og Læs. Og nu lanceres en helt ny version baseret på de videnskabelige indsigter målrettet landets skolelærere.

Det fortæller Writereader-direktør Janus Madsen, der tog initiativ til det forskningsmæssige samarbejde med Aarhus Universitet.

"Vi har sammen skabt noget ekstraordinært. Det har ikke kun bidraget til at forbedre vores produkt, men også givet os en dybere forståelse af, hvordan børn lærer at skrive. Det er en sand win-win-situation," siger han.

En forretningsmæssig gevinst
Direktøren er langt fra alene om sin begejstring for tilgangen til erhvervssamarbejde på Aarhus Universitet.

I en ny undersøgelse fra Center fra Forskningsanalyse (CFA), som kigger nærmere på Aarhus Universitets forskningsmæssige partnerskab, oplever langt størstedelen af de næsten 400 adspurgte erhvervsaktører en betydelig forretningsmæssig tilfredshed ved et samarbejde.

Endnu mere interessant er det, at op mod 90 procent af virksomhederne erklærer, at deres evne til at innovere er blevet forstærket gennem den videnskabelige udveksling.

Mere end halvdelen (57 pct.) har endda med succes omsat forskningssamarbejdet til nye forretningsmuligheder i større eller mindre grad.

Fra forskning til innovation
Grundstenen for samarbejdet med Writereader blev lagt med forskningsprojektet ATEL - ledet af professor Jeppe Bundsgaard og hans skriveforskningskolleger ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet.

Ved hjælp af WriteReaders undervisningsapp fik forskerne adgang til en imponerende mængde tekst skrevet af skolebørn. Analyser af de tusindvis af tekster gjorde det muligt for forskerteamet at identificere forskellige skrivetrin og tilhørende udviklingsstadier hos børnene.

En sand skatkiste af information om børns skriftlige udvikling åbenbarede sig for forskerne. For på tidspunktet havde appen Skriv og Læs eksisteret i flere år og været benyttet som et digitalt værktøj i danske skoleklasser, hvor den tillader børn at skabe deres egne digitale bøger og samtidig udvikle deres mundtlige og skriftlige sprogkompetencer.

Forskningsprojektet havde derfor et helt tydeligt innovationssigte. Ifølge professor Jeppe Bundsgaard forpligtede det forskerne til at forholde sig til praktiske anvendelser gennem projektet.

”Det er sjældent, man som forsker både udfører grundforskning og anvendt forskning på samme tid. Det praktiske sigte har tvunget os til at gå længere i konkretiseringen af vores resultater end ellers. Vi har oplevet det som en stærk drivkraft i forskningsarbejdet,” siger forskeren.

Kun kradset overfladen
For WriteReader er det ikke sidste gang, at virksomheden indgår et partnerskab med Aarhus Universitetet, understreger Janus Madsen.

”Vi har kun kradset i overfladen og vil rigtig gerne samarbejde igen. Der er dukket mange andre spændende spørgsmål op undervejs,” siger han.

Ved årsskiftet forventes den forskningsbaserede teknologi at blive tilgængelig i Skriv og Læs fra WriteReader.

Her kan undervisere bruge appen til at identificere, hvor hvert individuelt barn er i sin skrivning fordelt på fire dimensioner og udviklingsgrupper. Desuden modtager de forslag til næste skridt i den pågældende elevs læringsproces.

Fakta om forskningsprojektet ATEL

• ATEL står for Automated Tracking of Early Stage Literary Skills.
  • Projektet er et samarbejde mellem virksomheden WriteReader, forskere ved DPU på Aarhus Universitet, forskere fra DTU samt Nationalt Videnscenter for Læsning.
  • Projektet har modtaget støtte fra Innovationsfonden.
  • Forskerne har som led i projektet undersøgt mere end 50.000 tekster fra appen Skriv og læs, skrevet af elever i 0.-4. klasse i Odense og Svendborg Kommune mellem 2018 og 2022. Herfra er der valgt 800 elevtekster, som er analyseret i detaljer.
  • Projektet har resulteret i en helt ny model med fire skriftsprogsdimensioner og udviklingsgrupper inden for børns første skrivning.

Læs mere her